Programul de terapie la AITA

Posted on: 7 Ianuarie, 2017

dsc02898Pedagog Elena Nedelcu (Badescu)

În cadrul Asociaţiei AITA, copiii cu autism urmează programe intensive de terapie comportamentală aplicată, adica parcurg un numar de sesiuni in fiecare zi de luni pana vineri.

În cadrul orelor de terapie sunt vizate abilităţile cognitive, autonomia personală şi independenţa, interacţiunea adecvată cu adulţii şi ceilalţi copii, jocul independent şi jocul social, comunicarea şi limbajul, învăţarea comportamentelor adecvate .

Fiecare copil lucrează cu o echipa formată dintr-un coordonator, un logoped şi 2-4 terapeuţi ABA astfel încât generalizarea persoanelor şi a modului de lucru să aibă loc încă de la începutul programului.

Programul de terapie la AITA cuprinde:

–           Terapie individuală ABA

–           Pecs

–           Logopedie & Verbal Behavior

–           Grup de socializare şi învăţare incidentală

–           Kinetoterapie

–           Şedinţe periodice cu părinţii

–           Cursuri gratuite pentru părinţi

Terapia individuală ABA implică ore de terapie individuală, de tip 1:1 (terapeut:copil)  în cadrul cărora un specialist ABA lucrează dupa obiectivele stabilite anterior cu echipa.

Fiecare program de terapie se creeaza individualizat, adaptat fiecărui copil, în funcţie de particularităţile acestuia de învăţare, de achiziţiile cu care copilul vine, de evaluarea realizată la începutul terapiei.

În cadrul orelor de terapie individuală copiii învaţă comportamente noi, sunt învăţaţi să imite alte persoane, să îşi coordoneze atenţia, să recunoască obiecte, să identifice culori , părţile corpului, emoţii, locaţii, meserii, sa vorbeasca, si isi sustina un punct de vedere, sa scrie si sa citeasca s.a.m.d.

Încă de la începutul terapiei copilul este ajutat sa isi construiasca abilităţi de autoservire (spălat pe mâini, folosirea tacâmurilor, trainingul de toaletă etc).

În orele de terapie copiii învaţă şi cum să se joace cu obiectele, cum să interacţioneze cu adulţii şi copiii, iar pentru aceasta se fac activităţi prin care copilul este ajutat să folosească limbaj funcţional, să înţeleagă mai bine mediul şi să se exprime: pentru a cere ceea ce îşi doreşte, pentru a exprima ce ii place si ce nu ii place, in general invata sa interactioneze adecvat.

În fiecare ora de terapie ABA copilul este stimulat să repete după terapeut dar si sa fie creativ pentru a învaţa lucruri noi, să facă cereri pentru a obţine obiectele dorite, să facă comentarii şi să converseze cu terapeutul si cu cei din jur.

Astfel, pentru sustinerea vorbirii si comunicarii există programe de imitare verbală şi imitare orală precum şi  VB (Verbal Behavior) unde se lucreaza cu operanţii verbali, programe pe care fiecare terapeut le lucrează în orele de terapie ABA, concomitent cu programele cognitive, de comportament, socializare şi autonomie persoanală.

Exista copii care nu isi insusesc cu usurinta limbajul verbal si la care progresul apare mai anevoios. Pentru orice copil  comunicarea si limbajul sunt esentiale, mai ales dupa varsta de 5 ani cand nevoile lor cresc si nu mai pot fi usor intuite de parinti.

PECS-ul este un sistem de comunicare eficient pe baza de imagini (pictograme) fiind adresat copiiilor care nu au însuşit limbajul expresiv. Deoarece multe comportamente disruptive ale copilului vin din frustrarea acestora datorată neputinţei de a comunica, de a exprima ceea ce doresc, PECS-ul vine în ajutorul acestor copii oferindu-le modalitatea de a se exprima cu ajutorul imaginilor.

Logopedia este asigurată copiilor din centru AITA de 2 ori pe săptămâna, orele de logopedie oferind intens stimularea limbajului şi a comunicării. Pentru a se putea efectua exerciţiile logopedice (imitarea orală – capacitatea copilului de a imită mişcările orale făcute de terapeut şi imitarea verbală – abilitatea copilului de a repeta după terapeut sunete, silabe, cuvinte) este necesar să existe în cazul copilului anumite prerechizite, cum ar fi abilitatea de a imită mişcări grosiere şi fine,  răspunsul la instructiuni, comportament cooperant.

Din aceste motive este important ca orele de logopedie să fie susţinute de orele de terapie ABA iar copilul să beneficieze de un program terapeutic care să vizeze toate ariile lui de dezvoltare: cogniţie, comportament, autonomie, limbaj şi socializare.

Grupurile de socializare şi învăţare incidentală la AITA sunt formate din 2-4 copii dar avem si grupuri mari de 8-10 copii şi sunt susţinute de terapeuţii din centru care au pregătire ABA. Programul nostru intensiv de pregatire pentru gradinita si scoala este asemanator, ca structura, cu cel dintr-o gradinita, fiind insa adaptat copiilor si nevoilor lor. Aici copiii nostri invata sa desfasoare activitati in acelasi timp cu ceilalti, sa se astepte unii pe altii, sa ridice manuta daca doresc sa raspunda, invata sa raspunda la instructiuni colective care nu sunt adresate lor in special, ci grupului, invata sa raspunda chiar daca terapeutul este la distanta, in fata clasei, invata sa se ajute unul pe altul, sa comunice intre ei, invata sa rezolve fise si sa se acomodeze cu cerintele specifice fiselor (foarte diferit formulate de altfel fata de cerintele date in terapia ABA). Aceste grupuri ajută copilul să îşi dezvolte limbajul funcţional, să capete abilitatea de a se juca si lucra alături de alţi copii, să generalizeze noţiunile învăţate. Grupurile de socializare joacă un rol fundamental în pregătirea copilului pentru grădiniţă, scoala si viata.

Kinetoterapia  contribuie la îmbunătăţirea mişcărilor grosiere şi fine ale copilului, ale echilibrului şi controlului motor precum şi la îmbunătăţirea tonusului muscular. Orele de kinetoterapie se fac sub formă de gimnastică, joc şi relaxare astfel încât copilul să fie motivat şi dornic să participe.

La AITA au loc periodic şedinţe cu părinţii copiilor incluşi în programul terapeutic în cadrul cărora echipa de terapeuţi se întâlneşte cu părinţii fiecărui copil în parte pentru a discuta despre evoluţia copilului, despre progresul sau ori dificultăţile pe care le întâmpina şi se stabilesc strategii de intervenţie pentru următoarea perioada de timp.

Deoarece este important ca părinţii copiilor incluşi în programul terapeutic la AITA să fie la curent cu principiile terapiei comportamentale, la AITA se desfăşoară cursuri gratuite pentru părinţi. În cadrul acestor cursuri, părinţii se întâlnesc şi au ocazia să discute despre dificultăţile întâmpinate, să afle de la specialiştii ABA din centru modalitatea de lucru eficientă cu copiii lor şi de asemenea au ocazia să înţeleagă mai bine cum îşi pot ajuta copilul.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 599,159 hits
%d blogeri au apreciat asta: