Integrarea copilului cu autism in gradinita

Posted on: 23 Septembrie, 2016

Asociatia AITA

Elena Nedelcu

Fiecare copil este diferit, unic in dezvoltare, cu particularitati specifice si fiecare copil are dreptul la educatie, conform cu nevoile si posibilitatile lui, asa cum atesta si Forumul mondial privind educatia  organizat de UNESCO la Dakar, la care Romania a aderat.

Integrarea copilului cu autism in gradinita de masa se realizeaza pe baza educatiei incluzive care atesta dreptul copiilor cu cerinte educative speciale la educatie si la sprijin astfel incat sa beneficieze de sanse egale. Copilul cu autism face la randul sau parte din aria copiilor cu cerinte educative speciale iar integrarea acestuia in gradinita trebuie sa se realizeze pe baza unui parteneriat educational astfel incat rezultatele sa fie pozitive.

Aceasta este latura teoretica iar Romania a aderat la politicile educationale internationale militand pentru integrarea in scoala de masa a copiilor cu nevoi speciale.

In realitate insa exista multe bariere care impiedica integrarea copilului cu autism in gradinita.

Tot mai multi parinti ai copiilor cu autism relateaza ca intampina dificultati majore atunci cand isi inscriu copilul in sistemul de invatamant de stat. Ei au de a face de multe ori cu reticenta afisata de persoanele care lucreaza in cadrul invatamantului. Astfel apare deseori fenomenul de segregare, de excludere a copilului cu autism. Acest comportament vine uneori si din partea parintilor copiilor cu dezvoltare tipica care nu isi doresc un copil cu nevoi speciale in preajma copilului lor. Ceea ce nu inteleg aceste persoane este ca, in fond, orice copil, indiferent de tipul de devoltare, poate intampina la un moment dat dificultati de invatare, adaptare, relationare sociala. Acest lucru nu trebuie sa duca la excluderea lui sociala si scolara, ba din contra, trebuie sa se analizeze factorii care au dus la aceasta situatie si sa se caute solutii.

Desi in Romania legea garanteaza accesul liber la educatie al tuturor copiilor, inca de la inscrierea in gradinita, sunt parinti ce realizeaza ca multe gradinite nu sunt pregatite sa integreze copilul cu autism, fie datorita lipsei de materiale ori de personal specializat, fie uneori chiar datorita unei atitudini nonincluzive venite din partea educatoarei si a conducerii gradinitei.

Este important sa existe o buna comunicarea intre copilul cu autism si ceilalti copii iar pentru a se realiza acest lucru este nevoie de interventia educatoarei care are rolul de a facilita aceasta comunicare. Educatoarea asigura dezvoltarea culturii clasei, incurajeaza relatiile pozitive intre elevi, incurajeaza diversitatea si creeaza momente pentru valorificarea fiecarui copil. Acestea sunt roluri ce trebuiesc indeplinite de catre educatoare iar la randul lor, acestea trebuie sa fie sustinute de personalul specializat astfel incat aceste atribute sa aduca efecte dezirabile.

Cand educatoarea nu indeplineste aceste caracteristici ori nu are sustinerea necesara pentru a integra copilul cu autism in colectivitate, tot procesul de integrare poate fi periclitat.

In unele cazuri o bariera se formeaza datorita lipsei prerechizitelor necesare integrarii cu succes a copilului cu autism.

Desi multi parinti isi doresc sa aiba un copil care sa demonstreze ca are multe cunostinte, la integrarea in gradinita in prima faza va conta cel mai mult cum va face fata copilul la aceasta schimbare, cum va reactiona la noul mediu care presupune noi reguli la care el trebuie sa se supuna, multi stimuli noi si o schimbare majora in programul sau zilnic.

La inceput se recomanda ca integrarea sa se faca alaturi de un shadow – un (insotitor) care sa mearga cu copilul la gradinita si sa il ajute cand este cazul. Acesta il ajuta pe copil sa interactioneze cu cei din jur, pe partea de rezolvare de probleme, pe gestionarea comportamentelor neadecvate, pe centrarea in activitate etc.

Shadow-ul nu este pe post de educator, in fata copilului e important ca educatorul sa isi impuna punctul de vedere iar insotitorul sa intervina doar atunci cand este cazul si intr-un mod discret.

In clasa, educatoarea conduce lectiile, ofera consecintele pentru toti copiii iar shadow-ul intervine doar pentru a oferi ajutor copilului in a indeplini cerintele si doar atunci cand e nevoie.

Pentru a organiza invatarea astfel incat sa il atraga pe copilul cu autism e important ca educatoarea sa cunoasca pasiunile copilului si aici trebuie sa intervina parintii. Inca de la inceput acestia trebuie sa se asigure ca educatoarea este flexibila si implicata si trebuie sa ii spuna acesteia despre preferintele copilului. Astfel, daca copilului ii plac masinile, educatoarea se poate folosi de stickere cu diverse masini pentru a le oferi ca recompense in clasa tuturor copiilor.

Este deci important ca un copil cu autism sa fie familiarizat cu sistemul de tokeni si de recompense, acest sistem fiind la indemana cadrelor didactice ca o metoda de motivare a lui.

 

Abilitati minime necesare copilului la inscrierea la gradinita:

  • Sa poate sta pe scaun la cerere o perioada de timp (la grupa mica o activitate la masa dureaza pana la 20-25 minute, in medie)
  • Sa raspunda la instructiuni simple (Ridica-te, Vino, Asteapta, Stai jos, Aplauda, Du la cos etc)
  • Sa inteleaga ce este intrebat si sa reuseasca sa se exprime in mod functional (Ce este? Unde e? Vrei x?)
  • Sa aiba abilitati de imitare motorie si cu obiect
  • Sa fie autonom –sa poate manca singur si sa bea apa, sa aiba dobandit trainingul de toaleta.
  • Sa cunoasca culorile, animalele, obiecte uzuale, parti ale corpului, notiuni despre mediu – acestea fiind integrate in activitatile desfasurate zilnic la gradinita

 

In cadrul gradinitei, conform Curriculum pentru invatamantul prescolar, programul anual de studiu se va organiza in jurul a sase mari teme: Cine sunt/ suntem?, Cand, cum si de ce se intampla?, Cum este, a fost si va fi aici pe pamant?, Cum planificam/ organizam o activitate?, Cu ce si cum exprimam ceea ce simtim? si Ce si cum vreau sa fiu?

In medie, pentru toate cele patru intervale de varsta, o activitate cu copiii dureaza intre 15 si 45 de minute. In functie de nivelul grupei, de particularitatile individuale ale copiilor din grupa, de continuturile si obiectivele propuse la activitate, educatoarea va decide care este timpul efectiv necesar pentru desfasurarea fiecarei activitati.

Este important sa stiti ca in majoritatea gradinitelor exista cateva activitati care se desfasoara zilnic, precum Calendarul naturii (In ce anotimp suntem, In ce luna, Cum e vremea, zilele saptamanii), Prezenta, Activitatile zilei. Pentru a se adapta la acestea vorbiti cu educatoarea pentru a le exersa si acasa cu copilul, in cazul in care are nevoie de acest ajutor suplimentar.

Este de dorit ca educatoarea sa il trateze pe copilul cu autism la fel cum face si cu ceilalti si sa se plieze pe nevoile si pe posibilitatile lui fara insa a-l separa de grup. De exemplu, intr-o activitate in care fiecare copil trebuie sa denumeasca fructele de toamna de pe o plansa, copilul cu autism, daca este nonverbal, poate sa fie pus sa arate fructele respective. Important este ca acesta sa nu fie scutit de cerinte ci sa se adapteze activitatea astfel incat si copilul cu autism sa fie inclus, valorizat si sa beneficieze de invatare.

Copiii cu autism au nevoie sa faca parte din comunitate, sa fie integrati si sprijiniti in adaptarea lor la mediul scolar. Integrarea nu trebuie sa fie doar fizica ci acestia sa fie inclusi in grupul de copii si sa existe o comuniune.

Copiii cu autism, asemenea tuturor copiiilor indiferent de tipul de dezvoltare, au nevoie sa fie valorizati, sa beneficieze de practici educationale deschise si flexibile astfel incat sa le fie recunoscute aptitudinile si capacitatile de invatare dar si cele de adaptare .

Orice copil poate sa fie util societatii in care traieste, cu conditia sa beneficieze de un mediu scolar in care sa fie acceptat si inteles.

 

 

Surse bibliografice:

  • Curriculum pentru invatamantul prescolar, 2008
  • Ghergut, A. (2016). Educatia incluziva si pedagogia diversitatii. Iasi: Editura Polirom.
  • Vrasmas, T. ( 2010 ). Incluziunea scolara a copiiilor cu cerinte educationale speciale. Aspiratii si realitati. UNICEF.
  • Vrasmas, E. Vrasmas, T. (2012). Educatia incluziva in gradinita: dimensiuni, provocari si solutii. Buzau: Tipografia Alpha MDN.
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 591,509 hits
%d blogeri au apreciat asta: