Despre autism – din experienta

Posted on: 5 Septembrie, 2016

12715645_10206769831737664_3764015951924099824_nPsiholog Georgeta Hutanu

Deja sunt mai bine de trei ani si jumatate de cand am trecut pragul centrului AITA la inceput de 2013, initial ca voluntar, mai apoi ramanand angajata pe postul de asistent manager. Privind in urma, la acel moment nu stiam mai nimic despre autism, doar cateva lucruri citite pe site inainte de interviu. Insa inca de la inceput am avut o mare admiratie pentru terapeuti – pentru felul in care lucreaza cu copiii, pentru rabdarea lor, pentru faptul ca sunt mereu plini de entuziasm si cu zambetul pe buze, indiferent de problemele lor personale.

De-a lungul anilor am intalnit numerosi copii, fiecare special, diferit de ceilalti. Si totusi progresele apareau curand, mai mici sau mai mari, in functie de fiecare copil. Vedeam copiii doar la venire si la plecare, uneori la grupurile de socializare, dar, pe masura ce treceau zilele, vedeam schimbarile: erau mai prezenti, mai sociabili, incepeau sa vocalizeze, mai tarziu imi invatau numele si ma salutau, faceau diverse cereri. Multi dintre ei sunt acum la gradinita sau la scoala.

Ce am invatat intre timp de la colegii mei? Planul de interventie individualizat este foarte important. Acesta cuprinde toate ariile de dezvoltare, iar accentul se pune pe cele in care este deficitar copilul. Familia are un rol semnificativ in succesul terapiei, de aceea sedintele la care participa parintii si intreaga echipa sunt necesare. Caietul de corespondenta ajuta la o comunicare mai buna intre terapeuti si familie in perioadele dintre sedinte si tot in caiet parintii primesc zilnic teme pe care sa le lucreze cu copiii. Notarea riguroasa in dosarele fiecarui copil permite evaluarea progreselor pe care acesta le face. Grupurile de socializare influenteaza foarte mult felul in care copiii interactioneaza cu ceilalti si mai tarziu grupurile de pregatire pentru gradinita pun accentul pe achizitiile necesare conform programei. Alte etape importante sunt generalizarea si invatarea incidentala, care fac treptat trecerea de la camera de terapie la mediul natural.

Dar, inainte sa stiu toate lucrurile acestea, am vazut: copii care imi zambesc in fiecare dimineata, care au inceput sa-mi spuna „buna”, copii care au inceput sa-mi povesteasca ce au facut in vacanta sau in parc, care se joaca impreuna, care impart jucariile cu ceilalti, isi asteapta randul in joc,  isi recunosc parintii, ai lor si ai celorlalti copii, stiu numele colegilor si terapeutilor si care, pe masura ce trece timpul, au tot mai multe abilitati de autoservire. I-am vazut invatand sa accepte alimente noi, sa foloseasca singuri toaleta, sa accepte sa fie tunsi sau sa le fie taiate unghiile, sa ceara la magazin ce vor, sa mearga la doctor fara frica…toate acestea in pasi mici si cu multa rabdare.

Toate acestea au avut asupra mea efectul unor miracole si nu de putine ori pe fata mea s-a putut citi bucuria cand vedeam un progres cat de mic la un copil, insa ce stiu acum cu siguranta este ca aceste miracole sunt infaptuite de  echipa de terapeuti in colaborare cu familia, toti urmarind acelasi scop: un copil cat mai independent.

Lasă un răspuns

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 563,490 hits
