Tulburarea Asperger

Posted on: 24 Februarie, 2014

Logopedie la AITAPsih. Alex Stefan, AITA

            Sindromul Asperger este o tulburare care face parte din spectrul autist si care se caracterizeaza prin dificultati semnificative in ceea ce priveste interactiunea sociala si comunicarea nonverbala, alaturi de modele repetitive ale comportamentelor si intereselor. Trebuie precizat faptul ca se  diferentiaza de alte tulburari din spectrul autist printr-o dezvoltare adecvata a limbajului. Desi nu sunt elemente specifice pentru diagnostic, studiile recente au aratat ca neindemanarea fizica si utilizarea atipica a limbajului sunt raportate frecvent.

Cel care a vorbit prima data despre acest sindrom este pediatrul austriac Hans Asperger in anul 1944, in urma studiilor efectuate pe copiii intalniti in practica sa, care detineau abilitati reduse de comunicare nonverbala, demonstrau o empatie limitata fata de colegi si care erau fizic neindemnatici.

In sine conceptul modern de Asperger a aparut insa  in 1981 si a trecut printr-o perioada de „popularizare” devenind standardizat ca diagnostic abia in anii 1990. Insa  o data cu aparitia acestui diagnostic au aparut si multe intrebari, iar poate cele mai pregnante se refera la diferentierea dintre aceasta tulburare si autismul inalt functional. Diagnosticul de Asperger a fost eliminat in 2013 in a cincea editie a DSM. Astfel, in DSM-5 nu mai exista un diagnostic specific pentru aceasta tulburare ci ea este integrata in tulburarea de spectru autist.

O cauza exacta pentru aceasta tulburare nu se cunoaste. Cu toate ca anumite cercetari sugereaza existenta unei baze genetice in copilarie, nu se cunoaste cauza, iar tehnicile prin care se studiaza creierul nu au identificat o patologie comuna clara. Un tratament specific nu exista pentru aceasta tulburare, iar eficacitatea interventiilor particulare este relevata doar de date limitate. Interventia are ca scop imbunatatirea simptomelor si functiilor afectate. Principalul sprijin il reprezinta terapia comportamentala (ABA), focusata pe deficitele specifice care se adreseaza abilitatilor slabe de comunicare, rutinelor obsesive si neindemanarii fizice. Cei mai multi copiii recupereaza din dificultatile sociale si cele de comunicare in timpul maturitatii, dar unele particularitati ale acestora se mai pot vedea si la varsta adulta. Multi cercetatori si oameni cu sindromul Asperger au pledat pentru o schimbare a atitudinii in ceea ce priveste acest sindrom, ei dorindu-se a fi privit ca o diferenta, mai degraba, decat ca o dizabilitate care trebuie tratata sau vindecata.

Parintii copiilor cu sindromul Asperger pot de obicei descoperi diferentele in dezvoltarea copiilor lor nu mai devreme de 30 de luni. Screening-ul de dezvoltare in timpul unui control de rutina realizat de un doctor generalist sau pediatru poate descoperi semne care necesita investigatii amanuntite. Diagnosticarea sindromului Asperger este complexa utilizadu-se diferite instrumente de screening care includ Asperger Syndrome Diagnostic Scale (ASDS), Autism Spectrum Screening Questionnaire (ASSQ),  Childhood Autism Spectrum Test (CAST), Gilliam Asperger’s Disorder Scale (GADS), Krug Asperger’s Disorder Index (KADI) si Autism Spectrum Quotient (AQ; cu versiunea pentru copii, adolescenti si adulti). Nici unul dintre aceste teste nu a aratat diferente semnificative intre sindromul Asperger si alte tulburari din spectrul autist.

Este recomandat sa se aiba in vedere:

  • Imbunatatirea abilitatilor sociale pentru sporirea interactiunilor interpersonale eficiente;
  • Imbunatatirea managementului stresului, relationat cu anxietatea sau emotiile explozive si reducerea intereselor obsesive si a rutinelor;
  • Terapia ocupationala sau fizica pentru a ajuta in slaba procesare senzoriala si coordonare motorie;
  • Interventia asupra comunicarii sociale, in care este specializata logopedia pentru ajutarea sustinerii unei conversatii normale;
  • Formarea si suportul parintilor, in ceea ce priveste tehnicile comportamentale ce trebuiesc utilizate acasa.

Bibliografie:

  • McPartland J, Klin A (2006). „Asperger’s syndrome”. Adolesc Med Clin 17 (3): 771–88.
  • Asperger H; tr. and annot. Frith U (1991) [1944]. „Autistic psychopathy’ in childhood”. In Frith U. Autism and Asperger syndrome. Cambridge University Press. pp. 37–92.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 563,490 hits
%d blogeri au apreciat asta: