Învățarea incidentală – Inițiativa din partea copilui cu autism este neprețuită

Posted on: 26 Ianuarie, 2014

Centrul AITAPsih. Andreea Mățăuan – AITA

Psih. Alina Căpușan – AITA

Atunci când vorbim despre autism, ABA este de multe ori văzută ca fiind sinonimă cu Discrete Trial Training – situația în care terapeutul întreabă, copilul răspunde și terapeutul recompensează, iar sarcina se repetă adesea până la de 10 ori consecutiv. Astfel, printre reproșurile care se aduc terapiei ABA se numără acela că învățarea este mecanică și că în afara mediului instrucțional copilul nu este funcțional, nu răspunde la fel de bine ca la oră și nu inițiază. În cazul aplicării incorecte a terapiei ABA, există aceste riscuri. Însă dacă terapia este continuată cu aceeași echipă, coordonatorul se va asigura că generalizarea este planificată și că se face treptat trecerea la mediul natural, astfel încât să se producă adaptarea la mediile sociale precum grădinița, școala, intracțiunea cu alți copii sau adulți în medii informale.

ABA este o știință care studiază comportamentele semnificative social în raport cu mediului, care are un rol important în învățarea și menținerea acestor comportamente. Principiile ABA se aplică la orice persoană, nu doar la persoanele cu autism. Însă ABA este foarte cunoscută în domeniul autismului întrucât are cele mai bune rezultate dovedite, până în prezent.

Învățarea incidentală este o practică bazată pe dovezi științifice care aparține terapiei ABA și în care ocaziile de învățare sunt inițiate de copil. În cazul intervenției precoce, Discrete Trial Training este foarte important inițial pentru dobândirea unor abilități pivot precum: rostirea primelor cuvinte, dezvoltarea limbajului receptiv, dezvoltarea abilităților de imitare și a celor de autoservire. În paralel, după ce comportamentele neadecvate ale copilului au fost scăzute folosind principiile ABA, iar copilul a devenit mai cooperat, se trece la învățarea incidentală.

Inițierea contactului social este un comportament dificil pentru copiii cu autism, de aceea orice ocazie de învățare care se soldează cu succes în învățarea incidentală este o bătălie câștigată în lupta cu autismul.

Pașii de urmat:

  1. 1.       Listă cu preferințele copilului

Primul pas este acela de a observa care sunt obiectele, jocurile, activitățile de care copilul este atras și a scrie lucrurile respective. În ABA observația directă și notarea sunt baza oricărei intervenții.

  1. 2.       Organizarea unui mediu motivant

Învățarea incidentală are loc în general în mediul natural sau în medii cât mai asemănătoare cu cel natural. Dar, cum copiii cu autism au tendința de a-și lua singuri un obiect preferat dacă pot ajunge la el, se pierd ocazii de comunicare. De aceea, obiectele preferate sunt puse undeva la vedere, însă nu sunt accesibile copilului. Astfel, va fi nevoie ca el să inițieze comunicarea.

  1. 3.       Așteptarea inițiativei copilului

Pasul trei este poate cel mai dificil, deoarece specialistul și părintele sunt obișnuiți să interacționeze cu copilul punând întrebări. Ei vor fi nevoiți să aștepte inițierea copilului, altfel nu poate fi vorba de învățare incidentală. Odată ce copilul a întins mâna către obiectul dorit, ocazia de învățare este prezentă.

  1. 4.       Oferirea unui prompt

Învățarea incidentală este mai mult decât mand-training (a învăța copilul să ceară ceva spontan), obiectivele sale sunt atât creșterea spontaneității copilului, cât și construirea unor noi abilități de comunicare. De aceea, în momentul în care copilul a spus ”mașina” putem să îl întrebăm, înainte de a i-o da: ”Ce culoare are mașina?”, ”Și mașina de lângă ce culoare e?”, ”Care este mai mică?”, ”Unde se află mașina?”, ”Ce facem cu mașina?”. În funcție de nivelul copilului și de gradul său de toleranță la amânarea recompensei, putem pune una sau mai multe astfel de întrebări. După cum se poate observa, în învățarea incidentală putem lucra atribute, prepoziții, verbe, dezvoltând abilitatea de a comunica a copilului.

  1. 5.       Recompensarea directă

Dacă în situația inițială de învățare, în Discrete Trial Training, recompensa este ceva ce nu are legătură cu lecția (Copilul potrivește imaginile și primește mașina), dar care este preferat de copil, în învățarea incidentală recompensa este acel obiect sau acea activitate care a determinat ocazia de învățare. Dacă mașina a fost obiectul spre care s-a întins copilul și pe care l-a cerut, atunci mașina va fi ceea ce va primi după ce va comunica adecvat legat de mașină. De aceea spunem că recompensa este directă.

Pentru părinți, învățarea incidentală este o bună ocazie de a se afla în contact cu copiii lor, contribuind semnificativ la progresele pe care copiii le fac.

Surse de informare:

http://dddc.rutgers.edu/pdf/incidental_teaching.pdf

http://www.autismconnectmd.org/education/methods/incidental.html

http://www.lovaas.com/blog/archives/40-Effective,-Individualized-Behavioral-Treatment-4.-Incidental-Teaching.html

http://www.lovaas.com/meetingpoint-2007-04-article-02.php

http://www.special-learning.com/article/incidental_teaching

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 563,490 hits
%d blogeri au apreciat asta: