Dezvoltarea limbajului pana la un an, pas cu pas

Posted on: 28 August, 2013

AITARoxana Clinciu, logoped AITA

Dezvoltarea limbajului se realizeaza odata cu evolutia intregului sistem psihic, de aceea este important sa avem in vedere achizitiile pe care un copil le are in conformitate cu varsta cronologica.

Limbajul expresiv apare la aproximativ un an de la nastere, insa comunicarea copilului cu mediul inconjurator se face inca din mediul intrauterin. Fatul reactioneaza la stimulii pe care mama ii percepe si da un raspuns in conformitate cu acestia. Dupa nastere, plansul apare ca un prim canal de comunicare cu mediul. Fiecare mama ajunge sa inteleaga tipurile de plans ale copilului sau: atunci cand plange pentru ca ii este foame, sau cand ii este somn, cand vrea sa fie luat in brate si protejat sau cand resimte un disconfort. Ulterior, comunicarea incepe sa se realizeze prin zambete, miscari, gangureli sau sunete prin care copilul raspunde la stimulii din mediu. Este foarte important sa fim atenti la comportamentele de acest tip, deoarece ele sunt indicatorii dezvoltarii firesti ale unui copil. In acelasi timp, lipsa acestora ne poate sugera anumite dificultati sau tulburari in dezvoltarea copilului.

Pana la trei luni, bebelusul dezvolta zambetul cu semnificatie sociala, incepe sa gangureasca, sa imite anumite sunete, intoarce capul catre sursa sunetelor. De asemenea, incepe sa se formeze abilitatea de a imita, bebelusul incercand sa imite miscari si expresii faciale.

Recomandari!

Pentru a creste numarul de vocalizari ale bebelusului puteti emite diferite sunete vocalice variind foarte mult tonalitatea si inflexiunile vocii. Exagerati miscarile gurii si expresia faciala astfel incat copilul sa fie interesat de voi. Asteptati sa vedeti daca va imita. La randul vostru, imitati orice sunete emise de bebelus. Stimulati tactil zona din jurul gurii cu un material fin sau cu degete voastre pentru a antrena miscarile implicate in producerea sunetelor. Puteti incuraja chiar copilul sa muste sau sa exploreze prin intermediul gurii diverse obiecte pentru a crea senzatii noi in timpul vocalizarii. In timp ce ii faceti baie/il schimbati/ii dati sa manance stati aproape de fata copilului si deschideti larg gura, scoateti limba si emiteti diverse sunete, realizand miscari cat mai ample. Toate aceste exercitii sunt destinate dezvoltarii atentiei bebelusului la sunete, la miscari precum si dezvoltarii abilitatii de imitatie.

Pana la varsta de sapte luni, bebelusul invata sa reactioneze la propriul nume si la “Nu!”, deduce emotiile dupa tonul vocii, reactioneaza la sunete prin alte sunete, gangureste mai multe sunete legate, foloseste vocea pentru a-si exprima bucuria.

Recomandari!

Pentru a incuraja ganguritul si vocalizarile spontane, folositi timpul mesei pentru incurajarea acestora. Muschii stimulati in timpul mesei sunt cei implicati si in procesul vorbirii, de aceea putem profita de aceste momente. Emiteti voi cat mai multe sunete (ba-ba-ba, ga-ga-ga, ma-ma-ma) si puneti manutele copilului pe obrajii, buzele, gatul vostru pentru ca el sa simta miscarea, vibratia, modul in care iese aerul din gura. Pe masura ce vocalizarile copilului cresc, asociati aceste sunete cu diverse obiecte sau activitati. Sunetele animalelor sunt printre cele mai repede invatate de copii, iar prin acestea ei vor invata sa si denumeasca, mai tarziu, animalele.

Pana la implinirea varstei de un an, copilul invata sa spuna “mama”, “tata”, “dada”, foloseste exclamatii (Ooooo!), reactioneaza la Nu! si intelege cereri simple, incearca sa imite cuvinte, este foarte atent la vorbirea celor din jur, foloseste gesturi simple, cum ar fi datul din cap. Crearea unor gesturi prin care copilul sa-si exprime dorintele si sa poata comunica adecvat este o parte importanta in dezvoltarea limbajului.

Recomandari!

Il puteti invata sa dea din cap pentru a spune Nu!, precum si Da!, sa faca Pa!, sa salute dand noroc cu cineva, folosind in continuare si limbajul expresiv. Fiti atenti la expresia faciala a emotiei copilului atunci cand refuza sau isi doreste foarte mult ceva si imitati-o, explicand si conexiunea cu emotia propriu-zisa. Acest gest va sustine dezvoltarea si intelegerea limbajului nonverbal al oamenilor. Crearea abilitatilor de comunicare prin gesturi ii vor usura copilului relationarea cu cei din jur si il vor incuraja sa isi dezvolte din ce in ce mai mult limbajul.

In aceasta perioada putem observa ca si limbajul receptiv incepe sa se dezvolte. Acesta reprezinta baza pentru cel expresiv si se dezvolta cu mult inaintea acestuia. Inainte ca bebelusul sa numeasca obiecte si persoane din jur, el va invata sa le recunoasca. Astfel, cu cat el este expus la mai multe lucruri, situatii noi care ii sunt prezentate si este lasat sa intre in contact cu ele, cu atat mai repede se va dezvolta capacitatea lui de intelegere a lumii.

Recomandari!

In jurul varstei de 9 luni, puteti incepe sa-i prezentati copilului diversi itemi si sa-i cereti sa va arate unul anume. Oferiti-i un model la inceput pentru a va asigura ca intelege ce ii cereti, apoi cereti-i si lui sa va arate/sa va dea anumite obiecte, sa arate anumite persoane. Incurajati fiecare initiativa si laudati-l cat mai mult pentru fiecare reusita.

Sustinerea si stimularea copilului trebuie sa fie facute cu multa rabdare, calm si veselie. Atunci cand nu punem presiune pe copil in a face mai mult si mai mult, si acceptam ritmul propriu de dezvoltare, ii incurajam orice initiativa si il sustinem, el se va simti confortabil si securizat, avand incredere ca adultii semnificativi din jurul lui au grija de el si il ghideaza catre cele mai bune lucruri. El va invata treptat sa aiba incredere si in el si va fi dispus sa incerce lucruri noi. Iar vorbitul este una dintre cele mai noi si importante achizitii ale unui copil, poarta de deschidere catre lumea din jur.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 563,490 hits
%d blogeri au apreciat asta: