Dezvoltarea limbajului – cresterea numarului de vocalizari spontane

Posted on: 28 Mai, 2013

Picioare - pas cu pasCe il invatam pe copil sa spuna atunci cand de-abia a inceput sa vorbeasca?

Logoped Roxana Clinciu, AITA

In momentul in  care copilul incepe sa vocalizeze, este important sa incurajam toate incercarile lui de a comunica folosind limbajul oral.

In prima faza, atunci cand sunetele emise nu au un sens anume, putem sa-l imitam pe copil in tot ceea ce “spune”, vocalizeaza, pentru a intari acest comportament, pentru a-l face pe copil sa vocalizeze cat mai mult. Recomand sa nu se insiste in aceasta perioada pe corectarea suntelor sau a eventualelor cuvinte pe care copilul reuseste sa le pronunte. Este important sa stimulam dorinta de a vorbi si sa nu-l inhibam pe copil, facandu-l, poate, sa creada ca nu este bine cum vorbeste si sa nu mai vrea sa incerce.

Un alt aspect de care este bine sa tinem cont cand copilul incepe sa vorbeasca este comunicarea noastra cu el. Atunci cand suntem cu copilul ii putem vorbi despre tot ce facem, despre lucrurile pe care le vede, jucariile cu care se joaca, oamenii pe care ii vede, astfel incat el sa fie expus la cat mai multe situatii si sunete noi.

Pentru copiii ceva mai marisori, care pot deja sa vorbeasca, este bine sa le prezentam forma corecta a cuvintelor, fara a le stalci si a ne prosti pentru ei. Copiii sunt simpatici, intr-adevar, atunci cand pocesc anumite cuvinte si creaza combinatii hilare, insa vrem oare sa le invete si sa le foloseasca in acest fel? Adultii din jur, in special parintii, dar si bunicii, sunt persoane pe care copiii ii respecta, sunt modele lor, cei care stiu cel mai bine totul si de la care preiau tot ce vad, si mai ales, ce aud. Asa ca recomand sa vorbim copiilor cat mai firesc, corect, sa putem fi un model pentru ei.

Am intalnit situatia in care o mamica, al carui copil incepuse de curand sa vorbeasca, dar avand peste trei ani, nu stia ce anume sa ii ceara copilului sa spuna. “Nu stiu exact ce sa-i cer, ce anume sa insist sa spuna. Unele cuvinte mi se par grele, insa le spune uneori, iar  pe cele simple nu reuseste mereu sa le spuna.”  Cum alegem cuvintele pe care il invatam pe copil mai intai? Ne ghidam dupa motivatia lui. Ce anume isi doreste el, ce lucruri ii plac, ce anume  nu ii place, care sunt situatiile in care ar vrea cu orice chip sa obtina sau sa refuze ceva? Invatandu-l sa verbalizeze in acest tip de situatii urmarim sa il invatam sa foloseasca cererile, adica sa comunice.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 563,490 hits
%d blogeri au apreciat asta: