Art terapia sau Devenirea omului de arta

Posted on: 4 Aprilie, 2013

Voluntari AITA   Scris de Cornelia Andrei

Arta prin definitia ei, desemneaza acea forma a constiintei sociale care oglindeste realitatea in imagini expresive.  Ea se constituie din totalitatea operelor care apartin acestei forme si se regaseste in multe ramuri si discipline ale diverselor domenii cu specific uman , ca de exemplu artele frumose in a caror categorie se incadreaza  pictura, sculptura, arhitectura, poezia, muzica si dansul. De asemenea exista arta militara ce tine de metodele privitoare la conducerea operatiunilor in caz de razboi. Un alt domeniu unde arta se regaseste este teatrul si cinematografia. Arta populara, care este de origine anonima si tine de traditie si cutuma. Artele liberale , denumire ce a fost data in invatamantul medieval gramaticii, retoricii, dialecticii (trivium), aritmeticii, geometriei, astronomiei și teoriei muzicii (quadrivium). Arta culinara sau mestesugul in pregatirea mancarurilor. Arta grafica  care se caracterizeaza prin tehnica reproducerii si multuplicarii sub forma de imprimate sau carti a originalelor scrise sau desenate.

”Arta nu este un meşteşug, este transmiterea sentimentului pe care artistul l-a simţit”. Art terapia ca forma de terapie complementara Exista deoarece modeleaza cu mestesug constiinta de sine , readuce in prim plan exprimarea trairilor , a emotiilor, a unei comunicari deschise, uneori fara existenta neaparata a cuvintelor . Intareste stima de sine si aduce un val de reimprospatare a lui “ a fi” in legatura cu ceilalti si cu sine.

Art terapia ca beneficii aduse in evaluare, consiliere si tratament.

Terapia prin arta este o modalitate apreciata si utilizata in evaluari si teste aplicate in terapia individuala, de cuplu, de familie  sau de grup. Rolul cel mai important, il joaca in terapia copiilor cu dificultati emotionale ce ii impiedica sa-si exprime traumele interioare, dorintele,spaimele. De asemenea este o unealta excelenta pentru imbunatatirea sau ameliorarea dificultatilor de limbaj.

Legatura dintre arta si sanatatea mentala a fost recunoscuta stiintific spre sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea. Cartea lui Prinzhorn, Artistry of the Mentally Ill (Arta bolnavilor psihic), publicata in 1922, continand fotografii ale unor produse artistice, realizate de adulti ce sufereau de diverse afectiuni psihice, a starnit interesul in ceea ce priveste capacitatea anumitor pacienti de a se exprima prin intermediul artei.Arta are o insemnatate deosebita in recuperare si ameliorare. Rezultatele obtinute in urma art terapiei

– imbunatatirea abilitatilor de atentie si concentrare – stimularea canalelor senzoriale – scaderea tensiunii si a frustrarilor – consolidarea stimei de sine – dezvoltarea capacitatilor de comunicare si exprimare – dezvoltarea imaginatiei creatoare – inducerea unei stari de liniste – capacitatea de a invinge si inlocui gandurile negative ( “ nu sunt in stare”, “ nu  voi reusi”, “ nu  pot”)

Terapie la Asociatia AITAModalitati de lucru:

– desen, pictură, modelaj, colaj, dans şi euritmie, muzică, joc de rol, dramaterapie

Terapia prin desen si pictura

A fi pictor, n-are legatura cu a te redescoperi prin natura desenului, care te duce pe cai nebanuite, catre tine. Imaginatia va fi starnita, si cu siguranta ca nici nu stii ce o sa iasa…dar sigur vei capata o pace si un calm ce vor duce la exprimarea…sublima a firii tale. Iar pentru un copil, poate insemna exprimarea lumii sale personale, o lume redata prin culoare, si poate ajunge o adevarata ilustrare a starilor si spaimelor cu care se confrunta, sau a nevoilor afective.

Specialistii le recomanda chiar  persoanelor care nu se simt bine sufleteste sa aiba un jurnal cu desene. Se poate picta orice traire si sentiment – suparare, frica, neincredere, nervozitate etc. Pe foaie aceste emotii pot lua diverse forme, iar un mic desen te poate scapa de energia negativa adunata si te poate ajuta sa te intelegi mai bine pe tine insuti.

Dramaterapia si terapia prin joc

Dramaterapia (sau terapia prin teatru) se ocupă de aplicarea tehnicilor şi proceselor specifice teatrului în terapia grupurilor de persoane cu nevoi speciale.

Folosirea teatrului de papuşi în terapie este un mijloc de dezvoltare a exprimării şi a comunicării cu copiii şi adulţii, în cazul în care există dificultăţi în exprimarea verbală directă. Teatrul de papuşi este integrat, de obicei, în practica dramaterapiei şi nu este considerată o practică terapeutică de sine stătătoare.              Terapia prin joc Dezvoltata initial la începutul secolulul 20, terapia prin joc contemporana face referire la mai multe metode de tratament, toate aplicând beneficiile terapeutice ale jocului. Terapia prin joc se sprijina  pe premiza naturala ca toti copiii invata despre sine si mediul bio-social inconjurator. Prin intermediul terapiei prin joc, copiii invata sa comunice  cu ceilalti, sa-si exprime sentimentele, sa-si modifice comportamentele, sa dezvolte abilitati de rezolvare a problemelor, sa invete o diversitate de moduri de relationare cu ceilalti copii sau adulti.

Terapia prin muzica si dans

Cantatul la diverse instrumente creste increderea in sine, dezvoltand si abilitatile de miscare. Readuce echilibrul si revigoreaza. Conexiunea dintre sunete si miscarile facute de pacient incurajeaza constinetizarea actului in sine si repetarea procesului, ceea ce creeaza un mediu bun pentru invatare. Exercitiile de miscare pe muzica sunt foarte eficiente in acest sens. Datorita faptului ca muzica este temporizata, miscarile pot fi coordonate mai bine la auzul ei. Experientele muzicale sunt utile si in asimilarea unor cunostinte despre corp, culori, numere. Obiectivul este stimularea capacitatilor cognitive , imbunatatirea abilitatii de a retine informatii, spre exemplu, numele animalelor pot fi retinute mai usor daca pe fundal se aud sunetele emise de acestea. Terapia prin muzica ajuta si la dezvoltarea interactiunii sociale, in cazul terapiei de grup. Spre exemplu, pacientii pot fi incurajati sa cante , odata cu terapeutul, sa ofere instrumente muzicale celor din jur si sa cante impreuna la ele.

Tot prin muzica se pot invata numele colegilor sau cantecele de salut. Prin muzica se pot crea povesti cu sunet. De asemenea fiecare partener dintr-un grup primeste un instrument si creeaza un ritm.

Prin miscare si dans se pot realiza conexiuni si o comunicare nonverbala cu partenerul de dans, ca de exemplu in  dansul cu o minge si doi parteneri care fac miscari astfel incat mingea sa nu cada…dar sa atinga cate o parte a corpului…ca intr-un masaj.

”Artistul e un copil aparte.”

Recomandari:

Ca adult, care crede despre el ca ii lipseste talentul, ar fi interesant sa incerci si sa vezi cum te simti, dupa ce mainile tale au scos la iveala bucati din tine si dupa ce ai realizat ca ceilalti sunt impresionati, si mai apoi sa iti dai seama ca asa poti darui din inima , ceva creat de tine… De la exprimarea propriilor ganduri la a darui este doar un pas. Iar cand stresul si anxietatile ocupa cel mai mult spatiu, remedial cel mai bun este sa te adancesti in arta si sa lasi relaxarea sa te cuprinda…fie ea arta culinara, arta plastica, arta prin muzica si dans sau dramaterapie. Ca parinte…increde-te ca orice forma de arta poate oferi copilului tau o structura si o caramida foarte stabila, la aceasta constructie fragila, ce se numeste devenirea omului de arta…arta de a trai, de a se exprima, de a impartasi, de a crea, de a fi.

”In arta si numai in arta se pot prezenta lucrurile in desavarsirea finite lor.”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 563,490 hits
%d blogeri au apreciat asta: