Recompensa, pedeapsa si extinctie

Posted on: 12 Aprilie, 2012

 

 

Psih. Daniela Martinescu, Psih. Andreea Matauan

Motivatia reprezinta motorul comportamentului uman, ea este cea care ne impinge spre actiune si care determina activitatea pe care o alegem. Si la copilul cu autism motivatia este foarte importanta pentru achizitionarea de cunostinte si deprinderi. De cele mai multe ori el nu este motivat de activitatile pe care i le propunem, nu este motivat sa petreaca timp cu noi, sa ne priveasca in ochi, sa ne raspunda la cerinte. Astfel, a gasi acele lucruri care il motiveaza pe copil reprezinta preconditia pentru eficienta terapiei. Gasind cat mai multe recompense si acordandu-le copilului doar dupa ce indeplineste o anumita actiune creste motivata lui de a face activitatea respectiva.

 

Ce este recompensa?

 

Recompensa este consecinta care se ofera dupa un comportament, si care creste probabilitatea ca acel comportament sa se manifeste in viitor.

“Principiul recompensei se refera la cresterea frecventei unui raspuns cand acel raspuns este urmat imediat de o anumita de o anumita consecinta” (Kazdin, 1994).

 

Care sunt tipurile de recompensa?

Recompensa poate fi primara sau secundara, pozitiva sau negativa.

Recompensa primara satisface nevoile psihologice de baza (de ex. mancare), recompensa secundara devine valoroasa datorita asocierii initiale cu recompensa primara (lauda).

La copilul tipic recompensa secundara (laude, zambet, facut cu ochiul) este deobicei valoroasa fara ca ea sa fie asociata cu o recompensa primara (ciocolata). Copilul tipic se bucura de atentia si de aprobarea adultului. Insa in cazul copilului cu autism, socializarea si comunicarea sunt afectate, astfel ca lauda nu are valoare in sine. De aceea, in terapie se incepe cu recompensarea primara (o bucatica de grisina) dupa un raspuns corect, aceasta fiind insotita intotdeauna si de recompensa secundara (laude, aplauze). Cu timpul, scopul este acela de a scadea recompensa primara si de a motiva copilul exclusiv cu laude sau oferindu-i jucarii care ii plac.

Recompensele sunt extrem de individualizate. Avem certitudinea ca acel ceva pe care noi il oferim este recompensa, doar atunci cand probabilitatea ca acel comportament sa apara in viitor creste. De exemplu, daca de fiecare data dupa ce copilul arata farfuria la cerere (raspuns corect) noi ii oferim ciocolata si constatatm ca pe viitor copilul ofera mai putine raspunsuri corecte sau ca nu este interesat sa stea la masa pentru activitatea respectiva, inseamna ca ciocolata nu a fost o recompensa.

Recompensa pozitiva (Positive reinforcement) inseamna a oferi ceva copilului in urma raspunsului asteptat, ceva care creste frecventa comportamentului respectiv. Recompensa pozitiva poate fi o lauda sau poate fi cearta. Ambele se numesc recompensa deoarece se adauga ceva, copilul primeste ceva care ii mentine comportamentul. Recompensele vor fi oferite doar in cadrul programului de lucru, iar in afara acestuia doar pentru comportamente pozitive. Este necesar ca ele sa fie usor de oferit şi consumate rapid (astfel evitam situatia in care recompensarea dureaza mai mult decat lectia in sine).
Cu toate ca folosirea unor cantitati mai mari de recompense produc efecte mai puternice, se poate evita saturatia prin folosirea unor cantitati mai mici si prin varierea recompenselor(alimente, jucarii, reviste, activitati preferate).

Recompensa negativa (Negative reinforcement) se refera la a inlatura ceva, un stimul, pentru cresterea unui anumit comportament. Atunci cand se inceteaza o situatie care este perceputa de catre copil a fi frustranta se ofera o recompensa negativa. Se numeste negativa pentru ca i s-a luat ceva copilului, iar ca rezultat el se simte mai bine. De exemplu, daca un copil considera lectia frustranta (statul la masa) dupa ce raspunde corect recompensa poate fi permisiunea de a se ridica de la masa.
Recompensa, pozitiva sau negativa, creste frecventa unui comportament.

Care sunt principiile acordarii recompenselor?

O recompensa nu ramane vesnic recompensa. Recompensele au un termen de valabilitate. De aceea, este necesar sa testam in permanenta ceea ce noi consideram recompensa pentru a ne asigura ca este intr-adevar o recompensa pentru copil. Testam recompensele lasandu-le in aria vizuala a copilului si observand daca el si le doreste, daca merge spre ele, intinde mana, vrea sa le obtina intr-un fel sau altul.
Pentru a fi eficienti in oferirea de recompense este recomandat sa respectam anumite principii:

 

  • Imediat – oferind recompensa imediat (la 1 maxim 5 secunde dupa ce comportamentul a avut loc) copilul va asocia raspunsul corect cu recompensa si va manifesta mai des respectivul raspuns pe viitor
  • Adecvat – scopul este ca la un moment dat recompensa sa fie parte din activitate (copilul face un turn de lego si recompensa e inca o piesa de lego), insa initial oferim recompense care nu au legatura cu activitatea in sine (ex: copilul face un turn de lego si noi ii oferim chips). In acest din urma context e important sa ii oferim cantitatea adecvata de recompensa (nu ii dam o punga de chips pentru ca a pus o piesa de lego, ii oferim o mica bucatica dintr-un chips)
  • Contingent – oferim recompense diferite pentru programe diferite. De exemplu, pentru receptiv obiecte (ex: „Arata masina!”) folosim doar ciocolata, iar pentru imitare motorie („Fa ca mine!”) folosim doar popcorn. O recompensa este specifica pentru comportamentul pentru care a fost aleasa.
  • Evitarea satietatii/deprivarea – este important sa avem grija sa nu se ajunga la satietate. Oferirea prea frecventa a unei recompense sau oferirea de recompense alimentare imediat dupa ce copilul a mancat poate duce la satietate, scazand puterea recompensei respective. Pentru a creste puterea unei recompense se poate apela la deprivare. Un exemplu de deprivare este sa nu ii mai oferim copilului o recompensa pentru un timp (ex: doua saptamani) si apoi sa reintroducem acea recompensa. In felul acesta recompensa va deveni mai puternica, intarind comportamentul urmarit.

    Dupa cate raspunsuri corecte oferim recompensa?

 

 Recompensa se poate oferi continuu sau intermitent, acestea reprezentand sisteme de recompensare.
Continuu: recompensarea unui raspuns, ori de cate ori acesta apare. De exemplu, de fiecare data dupa ce un copil arata cana primeste recompensa.
Intermitent: Recompensarea unui raspuns dupa un numar fix sau variabil de raspunsuri sau dupa un interval fix sau variabil. Un exemplu in acest sens ar fi recompensarea dupa ce a aratat cana de trei ori corect. Numarul de raspunsuri corecte dupa care se ofera recompensa intermitenta se stabileste pentru fiecare copil in parte.

 

  Care este scopul recompenselor?

 

  • sa creasca motivatia copilului de a invata;
  • sa mentina efortul copilului (rata mai mare de producere a raspunsurilor);
  • sa diminueze comportamentele inadecvate care interfereaza cu invatarea;
  • sa faca invatarea sa fie placuta;

 

  Ce este extinctia?

 

            Extinctia (Extinction) este o procedura se refera la evitarea oferirii recompensei pentru un raspuns care anterior a fost recompensat. Daca un copil este certat de fiecare data cand da creioanele pe jos, iar el continua sa le dea pe jos, acest lucru poate insemna ca cearta reprezinta o recompensa. Extinctia se realizeaza prin retragerea recompensei: copilul va fi ignorat atunci cand da creioanele pe jos.

 

Sistemul de recompensare determina daca extinctia va rezulta in o descrestere rapida sau una treptata (continuu vs intermitent). Daca recompensa venea doar din cand in cand si nu de fiecare data dupa un comportament, respectivul comportament va fi mai rezistent la extinctie deoarece copilul poate astepta ca la un moment dat sa vina recompensa, astfel va pastra comportamentul.

 

  Ce este pedeapsa?

 

            Pedeapsa este consecinta neplacuta a unui anumit comportament indezirabil, prezentarea unui stimul neplacut sau aversiv cu scopul de a reduce un anumit comportament.
Pedeapsa apare cand un raspuns este urmat imediat de o consecinta care conduce in viitor la scaderea in frecventa a acelui raspuns (Azrin&Holtz, 1966).Pedeapsa poate fi pozitiva sau negativa.
Factorii care influenteaza eficienta pedepsei sunt:

– Daca este sau nu oferita imediat,
– Continuu sau intermitent,
– Intensitatea pedepsei.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 563,490 hits
%d blogeri au apreciat asta: