Regres, stagnare, progres… pasi in terapie

Posted on: 14 Februarie, 2012

Psiholog Andreea Maxim

Cand ai un copil te gandesti mereu ce poti sa-i oferi mai bun, te gandesti cum sa faci sa aiba tot ce isi doreste, sa nu-i lipseasca lucrurile pe care tu nu le-ai putut avea, incepi sa ai anumite dorinte si asteptari pentru copilul tau: iti doresti sa aiba succes, sa devina doctor intr-o buna zi. Toate acestea se pot implini sau nu in functie de ceea ce copilul tau va dori sa faca la momentul potrivit. In realitate ce-ti doresti  pentru el este sa aiba o viata fericita, iar tu ca parinte sa-l ghidezi sa si-o construiasca, sa pui bazele fundatiei. Ceea ce un parinte simte pentru copilul sau nu se schimba odata cu aflarea diagnosticului de autism, dragostea pentru el este aceeasi, provocarile acestei tulburari sunt cele cu care trebuie sa lupti.

Drumul pe care l-ai stabilit dinainte isi schimba directia, totul se schimba si trebuie sa te reorganizezi in functie de nevoile copilului.Uneori incepi chiar sa te invinovatesti si ai senzatia ca toate privirile sunt atintite spre tine, Ce este de facut? Cum trebuie sa procedezi? Esti singur in aceasta lupta continua?. Ce ai de facut este sa analizezi situatia cu mult calm si cu siguranta nu este deloc usor. Indiferent de barierele pe care le intalnesti in cautarea solutiilor pentru copilul tau continui sa mergi inainte, informandu-te in permanenta, cautand sa gasesti persoanele care sa te orienteze pe drumul cel bun. Sa gasesti un specialist in care sa ai incredere si care sa stabileasca pasii ce trebuie urmati, care sunt prioritatile copilului in fiecare moment.

Eforturile pe care le fac parintii sunt foarte mari, atat cele emotionale cat si cele economice. Nu trebuie sa uiti ca pentru a-l ajuta pe el si tu trebuie sa te simti bine, sa ai grija de sanatatea ta, sa te relaxezi atunci cand ai nevoie.

Nu trebuie sa uitam efortul copilului in tot acest timp, toti pasii pe care i-a parcurs pana sa ajunga aici. Sunt multe informatii pe care si le insuseste, multe abilitati pe care si le formeaza, si poate avea nevoie de o perioada de acomodare, sa se simta pregatit pentru o urmatoare etapa.

Inainte de a incepe terapia parintele copilului cu autism se confrunta cu mari temeri, indoieli, nelinisti, cauta strategii prin care sa poata gestiona toate aceste sentimente coplesitoare si prin care sa gaseasca o solutie, cea mai eficienta pentru copilul sau. Sa mergi inainte pe un drum care nu stii unde duce si nici cand se termina confruntandu-te pe parcurs cu propriile tale nevoi este fara indoiala o dovada  de iubire si curaj.

Iar cand copilul incepe sa-ti arate ca toate aceste eforturi au avut un rost parintii incep sa-si aminteasca de dorintele pe care le-au avut la inceput pentru copilul lor. Este un lucru firesc care se poate intampla si atunci parintii aleg sa grabeasca ritmul copilului iar pasii mici cu care a inaintat pana acum se pot transforma in unele cazuri in pasi de urias. De aceea este importanta comunicarea cu terapeutii care il ajuta in procesul de invatare si suportul constant de care poate beneficia famila: psihologi, educatori, persoane apropiate, toti cei dispusi sa inteleaga si sa ajute, uneori doar sa asculte.

Progresele exista si trebuie sa fim constienti de ele! Poate un copil a avut o perioada in care a pierdut anumite cunostinte dobandite dar analizand evolutia pe o anumita perioada ne dam seama ca pe alte arii a progresat considerabil. Chiar daca o evaluare arata ca inca mai are de recuperat cu siguranta arata si progresele facute de copil in ultima perioada.

Ganditi-va la invatarea unei limbi straine… noi toti facem eforturi la inceput, si marele entuziasm ne cuprinde cand incepem sa spunem primele cuvinte, si sa ne exprimam in limba respectiva. Apoi crestem, ne imbogatim vocabularul, pronuntia, fluenta etc. Poate ca sunt perioade in care nu mai mai achizitionam nimic, ci doar ne imbunatatim fluenta. Insa ce am invatat este acolo, gata sa fie scos la iveala odata cu urmatoarea lectie sau intalnire.

Exista stagnari si uneori exista regres in orice arie de dezvoltare, in orice persoana. Copilul angajat intr-un program intensiv de terapie „merge la servici” in fiecare zi, iar el ca si noi, poate avea perioade bune, efervescente si perioade mai putin bune.

Ce este de facut cand apare stagnarea sau regresul?

–          Uneori este de ajutor sa se reevalueze recompensele, si intreg sistemul motivational.

–          Uneori ajuta schimbarea modului in care se desfasoara terapia, poate locatia, poate stimulii cu care se lucreaza, poate jucariile.

–          Uneori ajuta reevaluarea obiectivelor si schimbarea lor unde este cazul (poate sunt prea multe obiective de atins simultan, poate unele obiective sunt prea inalte, poate unele sunt prea jos, au fost de mult masterate si nu s-a trecut mai departe la timp).

–          Uneori ajuta sa iei o pauza sau sa o iei de la inceput, inarmat cu multa rabdare, analizand insa obiectiv situatia si modul de lucru.

–          Analiza situatiei si a comportamentelor este necesara oricand atunci cand progresele sunt evidente sau cand nu apar la timp pentru a putea schimba la timp situatia in favoarea copilului.

–          Change and be ready to change again!

Pe masura ce copilul incepe sa faca progrese din nou, cu ajutorul terapiei parintele isi face mari sperante si uneori uita ca lupta nu s-a sfarsit ci ca de fapt abia incepe, este continua si consecventa.
Aceasta lupta insa este specifica oricarui parinte, chiar daca copilul are autism sau nu. Fiecare parinte doreste sa-si vada copilul independent, si inainte de toate fericit.

Anunțuri

2 răspunsuri to "Regres, stagnare, progres… pasi in terapie"

ASA ESTE!

buna,lucrez cu un copil cu autism si vreau sa incep programul de desen/scris,dar nu prea stiu care sunt pasii.ma puteti ajuta cu un sfat? va multumesc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 598,616 hits
%d blogeri au apreciat asta: