Interpretari gresite ale terapiei ABA

Posted on: 6 Iunie, 2010

ABA nu se face light, sau tough, sau rigid, sau combinat etc.
A citi manualul ABA este un plus, dar nu te face specialist.
ABA nu este un set de programe.
Programele ABA nu pot fi imprumutate de la un copil la altul.

ABA  este o stiinta, un proces, Applied Behavior Analisys, the science of learning. (NU Applied BehaviOurAL Analyis).
Cand vorbim de ABA, vorbim de aplicarea stiintei invatarii in ceea ce priveste comportamentele semnificative ale individului. Care sunt comportamentele semnificative? Comportamentele din viata de zi cu zi care ne ajuta sa devenim independenti, si care imbunatatesc viata persoanei/copilului cu care lucram.
Toate comportamentele se invata, iar calitatea si frecventa cu care acestea apar in viitor are stransa legatura cu consecinta pe care persoana o primeste cand are comportamentul respectiv.
O stiinta se bazeaza pe o anumita metoda, care duce la descoperirea unei informatii, in anumite conditii.
Filozofia care sta la baza ABA se leaga de determinism, de faptul ca comportamentul poate fi previzibil si controlabil, cand descoperim variabilele care guverneaza acel comportament.
Cand vorbim de copiii cu autism ne referim la 2 categorii de comportamente:
– cele positive, pe care dorim sa le crestem in intensitate si frecventa;
– cele negative, pe care ne dorim sa le scadem, sau sa le eliminam.

Obiectivele insa in terapie totdeauna se formuleaza in sens pozitiv. A opri pe cineva dintr-un anumit comportament nu este exact un plan bun. Permanent trebuie sa lucrez cu ceea ce vreau sa pun in locul unui comportament pe care dorec sa il elimin.

NU: il opresc pe Andrei sa mai arunce cu jucariile.
DA: il invat pe Andrei ce sa faca cu jucariile, il invat modalitati adecvate de a cere atentie, il invat modalitati accesibile de comunicare etc.

 Putem spune ca ne referim la ABA:
–          doar daca se face analiza functionala a comportamentelor semnificative,
–          se noteaza foarte riguros rezultatele,
–          iar pe baza acelor rezultate se iau decizii in ceea ce priveste interventia terapeutica.

Deciziile in terapie nu se iau pe baza de opinii sau ganduri sau pe baza se bun simt si intuitie, ci pe baza datelor care reies din aplicarea tehnicilor de evaluare a comportamentelor sau de interventie.

 Proceduri de modificare comportamentala:

Reinforcement este un termen de baza in ABA si se refera la procedura de a oferi recompensa.

Positive reinforcement = cand se ofera ceva, chiar daca acel ceva nu este totdeauna foarte placut. Este o procedura pozitiva. Recompensa este o consecinta care creste probabilitatea ca acel comportament sa apara in viitor.

Descoperirea recompenselor: de ce descoperire, cand ABA se lucreaza de zeci de ani? Pentru ca acestea sunt extrem de individualizate. Avem certitudinea ca acel ceva pe care noi il oferim este recompensa, doar atunci cand probabilitatea ca acel comportament sa apara in viitor creste. Recompensa este o consecinta oferita unui comportament, nu unei persoane.

O recompensa nu ramane vesnic recompensa. Pentru a fi eficienti in oferirea de recompense este recomandat sa respectam anumite principii: acela ca o recompensa trebuie oferita imediat, doar in urma unui raspuns corect, contingent cu raspunsul, intr-o cantitate care sa nu duca la satietate, si consecvent.

O alta procedura de baza in ABA se refera la extinction, care inseamna a nu oferi recompensa, beneficiul. Un comportament a fost recompensat si dintr-un anumit moment se opreste oferirea beneficiului, recompensei.

Extinctia si recompensarea se refera la anumite comportamente si nu la persoane. Recompensam faptul ca Andrei initiaza comunicare, sau imita, si nu pornim in a gasi recompense pentru Andrei. Nu este technic correct sa spunem sau sa gandim ca il recompensam pe Andrei, ci comportamentele lui Andrei.

DTT = discrete trial teaching, este una dintre tehnicile de baza folosita in ABA, dar nu este singura tehnica folosita in ABA. Este o unitate de invatare formata din 3 componente: SD – raspunsul la respectivul SD – consecinta.

In concluzie: ABA este o stiinta, care se bazeaza pe tehnici si proceduri si are la baza anumite principii. Presupune urmarea a 3 pasi estentiali: analiza comportamentelor, inregistrarea datelor si luarea deciziilor pe baza datelor obtinute.

Este exclus ca cineva care are experienta sa nu stie de la ce vine ABA;
sau ce este DTT, ori SD;
ori sa nu stie sa noteze rezultatele interventiei sale;
sau sa nu poate face o analiza functionala a unui comportament pentru ca nu stie care sunt functiile comportamentelor;
si sa nu stie ca recompensele se dau conform cu anumite principii;
etc

Proiectul nostru are nevoie de un vot. Cititi despre asta aici:
http://www.taraluiandrei.ro/orasul-tau/proiecte/autist-la-gradinita!_421.html 
Multumim,

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 598,616 hits
%d blogeri au apreciat asta: