Rolul imitatiei la varste mici

Posted on: 18 Februarie, 2010

Imitatia este un proces natural si firesc in dezvoltarea copilului inca de la o varsta foarte mica. Procesul de invatare se bazeaza pe capacitatea copilului de a asimila si de a se raporta activ la ceea ce vine din mediul exterior inspre el. Iar imitatia faciliteaza acest proces si ne ofera indicii despre modul in care se dezvolta si progreseaza copilul. Putem privi imitatia atat ca proces de sprijin in invatare cat si ca modalitatea de a evalua spontaneitatea, creativitatea si posibilitatile de adaptare.

Iata cateva dintre implicatiile psihologice ale imitatiei la varstele mici:

• Principalul mod de a invata – element central al invatarii, imitatia ofera copilului “o baza de date”, cu alte cuvinte fundamentul experientelor sale de cunoastere si explorare care vor sta la baza fondarii reactiilor si comportamentelor ulterioare psihosociale. Desi este o invatare nemijlocita, concreta, adica copilul asimileaza tot ce vine inspre el intr-un mod neselectiv, accesul copilului la acest tip de invatare este important pentru dezvoltarea gandirii si pentru a-i oferi “materialul” de care are nevoie pentru a creea si a evolua.

 • O modalitate de a relationa – modul in care percepe si reda gesturile si reactiile celorlalti denota capacitatea de a reproduce o gama variata de actiuni si de a le folosi la randul sau in relatiile cu alti copii sau alti adulti. Copilul imita modalitatile de relatie din familie, din mediul social si isi imbogateste astfel abilitatile de a intra in contact cu persoane noi si de a reactiona adecvat in aceste relatii. Interelatiile au la baza modele, tipare pe care le ofera mediul si persoanele din familie, precum si capacitatea copilului de a prelua aceste modele si a le adapta.

• Este in stransa relatie cu dezvoltarea jocului – imitatia este folosita in joc foarte mult ca o modalitatea a copilului de a aduce acte, gesturi, fapte, cu alte cuvinte parti ale lumii externe dar si fragmente din universul sau interior si de a le pune laolalta intr-o activitate simbolica. Dobandirea capacitatii de a se juca este esentiala in dezvoltarea armonioasa a copilului si in intelegerea propriei lui dinamici psihice. Simbolizarea este o activitate superioara, care insa are la baza imitatia ce ofera o bogatie de roluri pe care le poate utiliza in joc, pentru ca mai apoi sa le transforme si sa le recreeze conform propriei sale dorinte si nevoi.

• O modalitate de a intelege – imitatia ajuta copilul sa reproduca, sa repete ceea ce a auzit, vazut, ceea ce n-a inteles sau i-a creeat confuzie sau teama. A repeta inseamna a se familiariza si a incerca sa elaboreze, sa ii dea o forma proprie astfel incat sa poata fi mai usor apropiat sau mai usor interiorizat. Este important la varstele mici ce modalitati gasesc copiii de a elabora trairile intense care nu pot fi puse in cuvinte, si nici gandite sau transformate in altceva. Imitatia ii ajuta sa experimenteze ei insisi ceea ce au simtit, ce au vazut.

Asa cum spuneam si mai sus, imitatia este o modalitate de invatare nemijlocita, automata, in care copilul nu are un criteriu anume de selectie si nici nu este capabil sa aleaga ce poate fi pastrat si ce este doar un reziduu. De aceea, aici intervin parintii care au rolul de a face aceasta selectie pentru copil, de a-l ajuta sa pastreze ceea ce este folositor si sa se dezobisnuiasca de ceea ce este inutil sau daunator. Aceasta selectie nu se poate face doar prin impunerea sau interdictia unor gesturi sau cuvinte, ci este necesar sa i se explice copilului si el sa inteleaga motivul pentru care va renunta la anumite comportamente, de ce unele ii sunt folositoare si altele nu.

La fel de important este insa sa oferim posibilitatea copilului de a transforma intr-un mod creativ ceea ce a invatat ca atare, de a-si forma propriile modalitati de a interactiona si de a relationa, de a fi lasat sa puna ceea ce ii este specific lui insusi si nu doar de a lua in mod stereotip de la altii. Absenta capacitatii de a imita poate denota o rigiditate atat la nivel cognitiv, cat si la nivel afectiv, un blocaj in dezvoltarea copilului si este nevoie de a investiga cauzele pentru care copilul nu are acces la acest prim instrument de invatare.

Psiholog Cristina Calarasanu
CPAP – Centrul de Psihologie de Actiune si Psihoterapie
http://www.gradinite.com/site/Articole/detalii/1077-rolul-imitatiei-la-varste-mici-psihologie.html

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 598,613 hits
%d blogeri au apreciat asta: