Implicarea familiei in terapia copilului

Posted on: 2 Decembrie, 2009

Care este rolul parintelui atunci cand copilul este implicat intr-un program de terapie ABA?

 Recomandari pentru programul de toaleta   

In terapia ABA, din ce in ce mai populara in Romania, si cu rezultate din ce in ce mai bune, exista programe pentru o multitudine de probleme ale copilului cu autism.

De la programele de comunicare si limbaj, socializare, cognitive, programe de joc, programe pentru imbunatatirea motricitatii, programe de autoservire, pana la cele referitoare la comportamentele de protest, deadecvate si modalitati eficiente de a intervene in astfel de cazuri.

Care dintre aceste programe intra in responsabilitatea terapeutilor? Toate (intr-o masura mai mare sau mai mica).
Care dintre aceste programe intra in responsabilitatea parintilor? Toate (la fel, intr-o masura mai mare sau mai mica).

Nici un program de terapie nu poate fi eficient daca copilul nu-si exerseaza abilitatile dobandite in cadrul terapiei in familie, pe strada, la cumparaturi, in parc, la locul de joaca.
Sunt unele programe insa care intra in in mod special in atributiile parintilor, parinti care vor trebui sa fie invatati sa stie cum sa le implementeze. Iar aceste programe sunt in mod special cele de:

– autoservire: imbracat / incaltat, masa, toaleta, spalatul,
– participarea la treburile casnice: a pune masa, a arunca la gunoi, a aduna jucariile, a pune la loc diverse obiecte;
– cumparaturile: comportamentul in supermarket, sau la magazinul obisnuit
– jocul in parc sau la la locurile de joaca
– generalizarea programelor de la terapie;
– jocuri si activitati specifice vietii de familie de zi cu zi, specifice vacantelor, ori specifice altor evenimente.

Recomandari pentru programul de toaleta

Scosul pampersului este recomandat sa se faca in jurul varstei de 2 ani, si mai ales sa se faca vara (cand este mai cald afara, copilul are mai putine haine pe el si mai usor de scos, si accidentele (scutecele ude) nu provoaca raceala atat de ds cum ar face-o iarna, sau chiar deloc).

Cand se horaraste invatarea copilului sa faca la olita / wc, trebuie sa aveti invedere sa fie accesul liber la toaleta, iar in cazul in care il invatati la olita aceasta trebuie sa stea doar in baie (astfel copilul invata ca pipi/caca se face doar in baie, nu oriunde).

Programul de toaleta are 2 mari targheturi:
Trebuie sa il invatam pe copil ca: Pipi se face doar la toaleta.   Toaleta este doar pentru pipi.

Inainte de inceperea programului trebuie avute in vedere cateva lucruri:

De verificat cam cat de des face;  
De achizitionat un timer (se gaseste la magazinele TCM);
Trebuie achizitionata o scarita pe care copilul sa se poata urca sa ajunga usor si singur pe toaleta daca este mic.
Trebuie lucrat cuvantul „pipi” in imitare verbala daca nu-l spune, sau trebuie avuta o imagine care sa reprezinte baia “fac pip”.

 In momentul in care se incepe acest program, se scoate Pampersul si se va mai pune doar cand doarme si numai dupa ce a adormit.

Trebuie sa gasim o recompensa speciala pentru pipi, pe care sa o primeasca doar cand face pipi/ caca la toaleta.

Va sta fara chiloti pe el si noi vom fi pregatiti sa il ducem imediat, la prima picatura la baie.

Avem nevoie de un timer, pe care il vom seta la 30 minute (x). Cand va suna timerul dupa 30 minute, il vom duce la baie si vom sta acolo pana cand va face pipi. Cand suna ceasul ii spunem ca mergem la pipi, sa facem pipi, stam la toaleta sa facem pipi, si vom pleca din baie imediat ce a facut pipi. Trebuie sa fim pregatiti sa stam in baie pana face, poate chiar o jumatate de ora, o ora, doua…..

Dupa ce a facut vom seta timerul la x+5 minute. Cand va suna ceasul din nou vom merge la baie si vom sta pana va face.
Dupa ce a facut vom seta timerul la x+10 minute. Cand va suna ceasul din nou vom merge la baie si vom sta pana va face.
Dupa ce a facut vom seta timerul la x+15 minute. Cand va suna ceasul din nou vom merge la baie si vom sta pana va face.
Dupa ce a facut vom seta timerul la x+20 minute. Cand va suna ceasul din nou vom merge la baie si vom sta pana va face.
Dupa ce a facut vom seta timerul la x+25 minute. Cand va suna ceasul din nou vom merge la baie si vom sta pana va face.

Cand ajungem la 45 de minute punem chiloti, si daca vedem ca se scapa il luam pe sus si-i spunem ca pipi/caca se face doar la toaleta. Nu vom fi suparati pe el dar vom avea o atitudine dezaprobatoare. Nu strange el in urma lui ci adultii din familie si cine mai este cu el.

Cand va sta 60 min fara accidente de pipi/caca va fi target realizat.

Daca da semne de caca si il ducem la baie si nu face, stam acolo pana la primul pipi, apoi plecam.

Usa de la baie sa fie tot timpul deschisa.

Daca face pe el, nu primeste imediat dus, ci va fi curatat cu servetele umede, nimic care sa-i faca placere deosebita.

Ca sa poata asocia nevoia cu actul in sine, il vom apasa pe burtica si il vom P sa spuna „fac pipi” apoi il vom duce la baie.

Daca timerul este setat la 30 min, dar el se scapa dupa 15 minute, vom stabili timerul la 15 min data viitoare.

Daca se porneste sa faca pipi, dar se opreste brusc vom sta si il vom incuraja sa  termine tot ce are de facut.

Dimineata se scoate pampersul imediat ce se trezeste.

Din locul in care este cand doriti sa-l duceti la baie (dormitor, sufragerie, bucatarie…), il promptati sa spuna „pipi” sau „fac pipi”, apoi plecati cu el la baie, astfel incat el sa invete succesiunea SPUN CA FAC PIPI/CACA – APOI MERG LA BAIE SI FAC.

„Pipi”  nu spune doar cand este deja pe wc, ar invata sa ceara doar cand vede wc, cand este deja pe el, ci „pipi/caca” trebuie sa spuna (la inceput cand suna ceasul) si in sufragerie la joaca, si la bucatarie la masa.

Si dupa ce spune „pipi” care este in sine o mare izbanda, trebuie recompensat foarte puternicverbal „ai cerut la pipi, ce frumos!!!”, „Bravooo, vrei la pipi!!! Ce bine ca mi-ai spus, hai sa mergem” (chiar daca a fost o cerere promptata si nu spontana).

Trebuie sa stea fara pampers si in masina, si la plimbare care trebuie sa fie scurta, sa fiti langa o toaleta inainte sa sune ceasul din nou.

Nu-i dati ocazia, punandu-i pampers, sa se abtina pana in momentul in care stie ca il veti pune din nou, nu va reusi sa faca cu succes la wc. In momentul in care scoateti pampersul, lasati-l scos.

Laudati-l pentru izbanzi, spuneti-i ca este baiat/fetita mare si ca acum se poarta in consecinta, vedeti facutul la toaleta ca pe un pas important in dezvoltarea lui, care trebuie sarbatorit de fiecare data pana se deprinde cu acest lucru.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 591,446 hits
%d blogeri au apreciat asta: