Reguli in terapia ABA

Posted on: 21 August, 2009

  Unele greseli sunt atat de des intalnite in terapia ABA incat terapeutii si parintii nici macar nu-si mai dau seama ca ele de fapt sunt greseli.

In 14 iulie anul trecut, am postat o lista pe care vreau s-o completez  si s-o prezint in forma pozitiva a unor reguli, si nu ca o prezentare a greselilor din terapie.

 1)       Toate trail-urile trebuie sa fie incheiate (discrete), adica sa contina un SD, raspunsul copilului si consecinta pentru respectivul raspuns.

 2)       Inaintea unui SD nu se foloseste numele copilului, sau o atentionare “fii atent!”. Acestea sunt SD-uri, care trebuiesc incheiate daca au fost date. “Andrei! Arata burta!” inseamna 2 trial-uri incomplete (2 SD-uri, 2 raspunsuri si o singura consecinta). Raspunsul la nume a ramas fara consecinta!

 3)       Contactul vizual se impune a fi cerut in timpul programelor de imitatie, conversatiei, in timpul enuntarii comenzii.

 4)       Copilul trebuie sa fie recompensat pentru toate comportamentele positive care se doresc a fi intarite. Venitul la lectie, stransul jucariilor, limbajul spontan, ajutorul oferit terapeutilor, parintilor in diverse situatii sunt lucruri care trebuie observate si recompensate.

 5)       Se recomanda ca dupa un raspuns promptat, copilului sa I se dea sansa sa raspunda independent la aceeasi comanda.

 6)       Insa dupa 2 raspunsuri incorecte este absolut obligatoriu sa urmeze un trial promptat.

 7)       Obiectivul principal al terapiei este acela de a forma comportamente independente, acest lucru insemnand ca Prompturile sa fie diminuate si scoase la timp.

 8)       Cel mai bun prompt este P cel mai putin intrusiv care poate duce cel mai repede la raspunsuri independente. P fizic este cel mai intrusiv, iar P care se scoate cel mai greu este P verbal.

 9)       Autocorectarea nu se accepta in terapia ABA, ea reprezentatnd raspuns gresit fara consecinta imediata, urmat de raspunsul correct. Autocorectarea permite copilului angajarea in raspunsuri multiple si da sansa unor alegeri pana in momentul in care se ofera o consecinta.

 10)               Dupa raspunsul gresit trailul trebuie inchis si data consecinta. Nu se ofera prompt dupa un raspuns gresit; se da inca o comanda si imediat P. Promptul se situeaza totdeauna intre Sd si raspuns, si nu intre raspuns si consecinta.

SD – prompt – R – Consecinta

 11)   Non-raspunsurile sunt foarte des intalnite la copilul cu autism (nici un raspuns in timp de 3 – 5 secunde de la enuntarea SD-ului. Acceptarea unui raspuns ca fiind correct, daca a fost dat dupa mai mult de 5 secunde de la enuntarea SD-ului duce la cresterea latentei, scade ritmul general al copilului. Deci, raspunsul (chiar daca este correct) dat dupa maxim 5 secunde de la enuntarea SD-ului este un non-raspuns, si consecinta este “NU”.

  • consecinta cand copilul nu raspunde trebuie data dupa maxim 5 secunde “NU” si ramane asa chiar daca imediat copilul da raspunsul correct. Se reia trial-ul si se da consecinta.

 12)   Nerespectarea principiilor recompensei:

–          Recompensa se da imdiat

–          Cantitatea de recompense trebuie sa fie atat de mare incat sa merite efortul de a lucra pentru ea.

–          Recompensa trebuie sa se dea contingent cu raspunsul correct.

–          Cat de des? Deprivarea duce la evitarea satietatii – adica, o recompensa nu este oferita copilului decat in urma unor coportamente pozitive ce se doresc a fi intarite.

 13)   Marea arta in terapia ABA este sa gasesti recompense potrivita pentru copilul cu care lucrezi. 10 – 15% dintre copii lucreaza pentru recompense alimentare (ciocolata, sucuri etc) si ei reprezinta segmental cel mai usor. Insa la marea majoritate este nevoie de multa creativitate in a gasi periodic recompense eficiente.

 14)   Captarea si directionarea eficienta a atentiei copilului in timpul enuntarii SD-ului.

 15)   Copilul trebuie chemat la lectie in momentul in care toate materialele sunt pregatite, inclusive recompensa.

 16)   Intr-un sitting media raspunsurilor corecte si/sau promptate trebuie sa fie mai mare decat cea a raspunsurilor incorecte:

 – – p – – p – -p – -p  este un exeplu de sitting neeficient. Copilul nu stie/nu poate/ nu vrea sa dea raspunsul correct, iar atat de multe sanse sunt nejustificate chair daca corbim de un item masterat.

 17)   Un program in care copilul are doar raspunsuri corecte nu este unul eficient. Cand copilul primeste doar + inseamna ca el nu mai invata nimic, ci doar demonstraza ce stie.

 18)   Un sitting care contine un item in mass trial (MT) in care raspunsurile sunt toate corecte, nu trebuie sa contina mai mult de 4, maxim 5 trialuri.

 19)   Foarte importante in aprecierea corecta a raspunsurilor copilului sunt criteriile de raspuns, stabilirea a ceea ce se considera correct sau incorrect.

 20)   Programele noi trebuie introduse treptat pe masura ce copilul isi formeaza abilitatile necesare indeplinirii cerintelor din programul respectiv, iar o medie a numarului recomandat de programe ce se pot lucra  in 2 ore de terapie este de 16 – 18.

 21)   Timpul liber de joaca al copilului trebuie organizat si structurat pentru ca acest timp sa poata fi folosit eficient in beneficiul copilului.

 22)   Generalizarea este la fel de importanta ca programele si itemii noi. Copilul, la sfarsit, trebuie sa invete sa raspunda la diverse SD-uri in mediul natural.

www.autism-aita.ro

Anunțuri

4 răspunsuri to "Reguli in terapia ABA"

Nu am inteles ce vrei sa spui la punctul 16. E incomplet.
Ti-as fi recunoscator daca l-ai corecta (completa).
Astept raspuns.

de fapt nu inteleg ce e cu liniutele alea …

Buna ziua,
nu este incomplet, ce scrie de fapt acolo este:
minus minus prompt minus minus prompt si se refera la raspunsurile copilului, si la faptul ca sunt prea putine prompturi intre prea multe raspunsuri gresite.

Ar fi bine sa scrieti si pe intelesul celor care nu cunosc limbajul acesta tip:SD, siting etc
MULTUMESC

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 598,616 hits
%d blogeri au apreciat asta: