Limbajul non-verbal la copilul cu autism

Posted on: 25 Mai, 2009

Chiar daca copilul cu autism nu vorbeste el poate invata o multime de lucruri in ceea ce priveste comunicarea si limbajul. Terapia limbajului se refera nu doar la limbajul verbal, ci cuprinde intreaga sfera complexa a comunicarii.

In primul rand trebuie sa se lucreze pentru dezvoltarea limbajului receptiv (intelegerea limbajului), in activitati in care copilul trebuie sa faca anumite lucruri, sa arate, sa dea, sa puna etc.

In acelasi timp este important sa se lucreze pe limbajul gestual, care face parte din componeneta expresiva a limbajului. Gesturile il pot ajuta pe copilul care nu vorbeste sa rezolve multe situatii problematice:

“Da – mi” – cu mana intinsa, cand doreste ceva, este mult mai adecvat decat smulgerea obiectelor sau plansul.

“Vino” – il ajuta pe copil sa-I cheme pe cei de care are nevoie.

“Gata” – atunci cand doreste ca ceva sa se termine.

Sunt foarte multe gesturi care ii pot imbunatati copilului comunicarea cu cei din jur si care duc la o scadere apreciabila a frustrarii. 

PECS (Picture Exchange Communication System) este un sistem de comunicare pe baza de imagini dezvoltat de A. Bondy si L. Frost special pentru copiii care nu au dobandit sistemul verbal de comunicare.

Un copil care nu vorbeste la varsta de 4, 5 ani are nevoi complexe de comunicare care nu mai pot fi intuite de parinti. Neputand vorbi, copiii au nevoie sa fie ajutati sa comunice iar acest sistem vine in ajutorul comunicarii si limbajului punand la dispozitia copilului imagini care contin lucrurile de care copilul ar putea avea nevoie: apa, mancare, dulciuri, jucarii, toaleta, “vreau pauza”, “mi-e somn”, “vreau la plimbare”, “ma doare ceva”.

Copilul este invatat ce semnifica fiecare imagine si cum sa o foloseasca pentru a primi ceea ce doreste, imaginile devenind astfel “cuvintele” copilului.

Fazele PECS:

1. etapa I. schimbul de imagini – in care copilul invata cum sa faca schimbul si sa “ceara” cu ajutorul unei imagini.

2. etapa II. dezvoltarea spontaneitatii – in care se mareste distanta dintre copil si partenerul lui de comunicare.

3. etapa III. discriminarea imaginilor

4. etapa IV. structura propozitiilor – cand copilul cere folosind o propozitie “Vreau x”.

5. etapa V. raspunde la intrebarea “Ce doresti?”

6. etapa IV. dezvoltarea limbajului “Eu aud…”Eu vad…”, “Am ceva”

Dezvoltarea limbajului receptiv, gesturile si PECS-ul se pot lucra simultan cu imitarea verbala si exercitiile de imitare motorie grosiera si fina, educarea respiratiei, mobilitatea aparatului fonoarticulator si dezvoltarea auzului fonematic.

In 30 mai, la Botosani, va avea loc un al doilea curs referitor la terapia copilului cu autism, care va explica pe larg dezvoltarea limbajului si comunicarii la copilul cu autism. Detalii: Oana Burghelea, tel. 0768673105

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 591,448 hits
%d blogeri au apreciat asta: