Terapia copilului cu autism

Posted on: 21 Noiembrie, 2008

Atunci cand banuiti ca este ceva in neregula in dezvoltarea copilului dvs., ar trebui sa mergeti imediat sa vorbiti cu un specialist despre acest lucru. S-ar putea sa fie o afectiune sau nu, dar in cazul in care este, cu cat mai repede o descoperiti, cu atat mai bine este. Interventia precoce are cele mai bune rezultate iar de la sine, nu se rezolva nici o problema legata de tulburarile pervazive de dezvoltare

I. Imediat dupa aflarea diagnosticului, pentru a reusi sa ajutati cat mai eficient copilul este recomandat sa cititi despre aceasta afectiune. Este foarte importnt sa intelegeti tulburarile ce se petrec in sfera socializarii, a comunicarii si limbajului, autoservirii, somnului si alimentatiei, jocului, in sfera cognitiva, motrica etc.

Este foarte important pentru copil ca dvs sa intelegeti cu ce se confrunta el si faptul ca are nevoie de ajutor pentru a depasi aceste dificultati, sa intelegeti faptul ca problemele nu vor disparea de la sine si ca acum este momentul cel mai potrivit sa incepeti un program de terapie. Informatii utile in limba romana gasiti pe site-urile parintilor:
autism.ro, autismromania.ro iar carti utile gasiti aici: carti-autism.

II. Este deosebit de util sa aveti filmulete cu copilul in momentele in care desfasurati activitati comune cum ar fi: spalatul, masa, jocul, comunicarea si limbajul. Inregistrati-va copilul cand are comportamente pozitive dar si cand are comportamente de protest ori alt tip de comportamente nedorite.

Inregistrarile va ajuta din mai multe puncte de vedere:
1. copiii sunt minunati cand sunt mici si filmuletele pot deveni foarte dragi familiei prin simpla prezenta a copilului in ele
2. vizionandu-le dupa un timp puteti remarca intr-un mod obiectiv schimbarile intervenite in comportamentul si evolutia copilului. Nici o mie de cuvinte nu fac cat 30 de minute de inregistrari. Fara aceste inregistrari se pot uita lucruri esentiale ale evolutiei copilului.
3. inregistrarile pot sa ajute atunci cand faceti campanie de strangere de fonduri pentru a sustine financiar terapia copilului
4. inregistrarea terapiei este necesara pentru feed-back-ul terapeutilor, pentru trainingul noilor terapeuti cand este cazul, pentru studierea unor probleme care nu se vad „din interior”.

III. Discutiile si intalnirile cu alte familii aflate in aceeasi situatie sunt extrem de importante. Foarte usor o famile se poate izola de restul lumii si se poate epuiza cautand solutii pentru situatia lor. Internetul este o sursa foarte importanta de informatii despre familii care au trecut de faza de inceput si va pot ajuta sa intelegeti mai bine aceasta situatie, sa gasiti materiale, terapeuti, suportul de care aveti nevoie pentru a va descurca cu noua situatie in care va aflati.

IV. Gasirea terapeutilor si a coordonatorului pentru terapia copilului dvs este urmatorul pas care nu va fi deloc usor. Un coordonator din strainatate poate fi contactat pe site-urile institutelor Lovaas din Europa si din SUA. Cautati institutele Lovaas sau ABA din tara care va intereseaza. Site-ul www.lovaas.com poate fi un punct din care sa porniti cautarea. Un coordonator venit din strainatate special pentru copilul dvs poate costa intre 20.000 si 25.000 de dolari pe an pentru coordonare, worshop-uri tinute o data la 3 luni, convorbiri telefonice etc, incluzand aici costurile pentru materialele terapiei si plata terapeutilor care lucreaza copilul. Pentru plata terapeutilor care lucreaza cu copilul trebuie sa aveti intre 40 si 80 ron pe zi pentru 4 ore de terapie pe zi (un terapeut fiind platit cu 15 pana la 25 ron pe ora). Lucrand 5 zile pe saptamana, cate 4 ore, costul poate fi intre  1300 si 2000 ron pe luna.

Un coordonator din Romania, licentiat in psihologie, cu master finalizat dar neacreditat ABA, va poate pune la dispozitie o experienta de aprox. 4 ani in terapia ABA, si va poate costa 2.000 de euro/dolari pe an, la care se adauga plata terapeutilor care lucreaza cu copilul si costul materialelor. Cu cat experienta coordonatorului este mai vasta si numarul de copii cu care acesta a lucrat este mai mare, cu atat ei se apropie mai mult de nivelul supervizorilor de la care acestia au invatat si s-au specializat. Iar coordonatorii din Romania inca mai au nevoie sa demonstreze ca sunt buni, lucru care ii face sa-si faca meseria serios, in beneficiul copiilor.

Deci, cand terapia recomandata este ABA, urmatorul pas este gasirea terapeutilor. Citirea tututror informatiilor disponibile despre afectiunea copilului este la fel de recomandata cum este si gasirea altor familii aflate in aceeasi situatie. Ajutorul, cel putin informational, pe care il poate oferi o familie in aceeasi situatie si care a trecut de mult de faza de inceput a cautarilor poate fi extraordinar de valoros in perioada de cautari.

Terapeutii se gasesc greu insa, pe de o parte pentru ca sunt putini, pe de alta parte pentru ca munca este foarte grea si sunt tot mai putini cei dispusi sa o faca, iar pe de alta parte pentru ca parintii nu isi recomanda terapeutii buni (poate dintr-o teama justificata ca acestia sa nu plece sa lucreze cu alti copii). Dar, exista echipa potrivita pentru fiecare copil si orice parinte cu rabdare si tenacitate si-o gaseste mai devreme sau mai tarziu.

Un chestionar ajutator care sa orienteze parintele in legatura cu competentele unui anumit terapeut/coordonator ar putea cuprinde urmatoarele intrebari:

1. Ce studii aveti? Unde ati invatat tehnicile de terapie comportamentala ABA?
2. De cat timp practicati efectiv interventii comportamentale (ABA) asupra copiilor?
3. Care este bibliografia pe care o consultati in mod curent referitoare la interventiile de natura comportamentala?
4. Cati copii beneficiaza in prezent de serviciile d-voastra in calitate de terapeut ABA si cate ore de terapie desfasurati saptamanal cu fiecare copil in parte?
5. Exista vreun copil care sa fi beneficiat de serviciile d-voastra pe toata durata terapiei? Care este durata maxima de timp pe care ati alocat-o aceluiasi copil?
6. Pana la ce nivel de complexitate al programelor ati lucrat in calitate de terapeut ABA?
7. Cu cate echipe de terapeuti/familii ati colaborat in calitate de coordonator?  Care a fost durata acestor colaborari?
8. Cat timp ati alocat sau alocati saptamanal, in calitate de coordonator, pentru revizuirea programelor si/sau a modului de lucru?
9. Pana la ce nivel de complexitate al programelor ati indrumat echipele dvs. in calitate de coordonator?
10. Puteti sa ne puneti la dispozitie recomandari din partea familiilor la care ati lucrat sau la care lucrati in calitate de terapeut ABA? Puteti sa ne puneti la dispozitie recomandari din partea familiilor la care ati lucrat sau la care lucrati in calitate de coordonator?
11. Ce alta ocupatie aveti? Cat de incarcat este programul d-voastra?

Aceste intrebari pot sa para greu de digerat sau chiar incomode, dar raspunsurile lor pot sa ofere informatii pretioase parintilor in legatura cu viitorii lor terapeuti.

 

V. Materialele de care are nevoie un copil care incepe ABA sunt oarecum diferite de jucariile „clasice” intalnite in camera copilului inainte de terapie. Copilul si terapeutul au nevoie de o masuta adecvata varstei copilului, si de 2 scaune aprox. la fel ca design si potrivite varstei copilului astfel incat el sa stea cu picioarele drepte sub masa, si sa atinga podeaua cu talpile. Acesta se gaseste la magazinele Boribon, dar si la magazinul Ikea.

Copilul are nevoie de incastre din lemn, puzzle cu numar mic de piese (2,4,6,9 etc ) dar la dimensiune mare si ele se gasesc la Casa retro. Va avea nevoie de imagini ale obiectelor uzuale, persoanelor din jur, actiunilor si emotiilor, pentru a intelege diferite notiuni si rationamente: cauzalitate, asocieri, potrivire, antonime, etc (care pot fi achizitionate si la noi, de la Edurelle ).

Are nevoie de animale din material plastic, bile pentru insirat, inele de pus pe stativ, marionete, confetti si fluiere pentru suflat, instrumente muzicale, plastilina pentru modelat, sortere pentru a potrivi cuburi in orificiile potrivite etc. Pentru imitare cu obiecte, jocuri si potrivire, la inceput este nevoie sa aveti cate doua obiecte identice: cani, masinute, papusi, perii, telefoane, etc. Jucarii / materiale potrivite si recomandate gasiti la Casa Retro, www.materialedidactice.ro,  boribon.ro, www.edurelle.com, www.ikea.ro.

Tot inainte de inceperea terapiei trebuie sa aveti in minte clar formulate raspunsurile la aceste 4 intrebari:

1. Care sunt lucrurile pe care copilul stie/poate/si vrea sa le faca la cerere?

2. Care sunt recompensele cele mai valoroase pentru copil?

3. Care sunt comportamentele cele mai deranjante ?

4. Care sunt obiectivele dvs. cele mai importante pe termen scurt si lung?

Anunțuri
Etichete:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 591,508 hits
%d blogeri au apreciat asta: