Insusirea cititului

Posted on: 14 Iulie, 2008

Cititul este o deprindere intelectuala pe care copiii incep sa o insuseasca in jurul varstei de 5 ani (uneori chiar mai devreme) ajungand in jurul varstei de 9-10 ani sa poata citi cursiv un text. Cititul implica mai multe aspecte si anume: decodificarea literelor (grafemelor) si intelegerea sensului cuvantului. Acest fapt este foarte vizibil la copiii care incep sa citeasca: silabisesc intai cuvantul (decodificarea literelor) apoi il citesc inca o data legat prinzandu-i si sensul. Se stie ca exista 2 metode de invatare a cititului: metoda “cuvantul intreg” si metoda analitica. Metoda ”cuvantului intreg” se bazeaza pe recunoasterea vizuala a cuvantului scris si este foarte folosita in limbile care nu sunt fonetice (diferenta dintre cum se scrie si cum se citeste un cuvant este foarte mare). Se arata copilului cuvantul scris si i se citeste astfel ca el va sti ce cuvant este scris fara a recunoaste litera cu litera. Metoda analitica se refera la citirea litera cu litera, aceasta metoda fiind folosita in limbile fonetice, inclusiv in limba romana. Fiecare dintre cele doua metode prezinta atat avantaje cat si dezavantaje si o combinare a celor doua metode pe parcursul invatarii cititului ar avea cel mai mare rezultat. Practic in scoli se foloseste fie metoda cuvantului intreg fie metoda analitica.

In final folosirea unei singure metode de insusire a cititului nu este gresita deoarece este eficienta (aproximativ 95 % din populatia scolara invata sa citeasca). Problema se pune in cazul acelor copii predispusi riscului de a nu deprinde cititul si aici includ copiii cu tulburari pervazive de dezvoltare, tulburari ale limbajului, deficienta mintala si alte tulburari asociate. In cazul lor, folosirea combinata a celor doua metode creste sansele deprinderii cititului.

Voi prezenta in continuare care sunt dificultatile la diferite niveluri pe care le poate avea un copil in procesul insusirii cititului:

  • nu intelege cititul ca actiune- nu se uita pe carte atunci cand adultul ii citeste 
  • stie ca este ceva scris si imita cititul dar nu poate discrimina literele- inventeaza cuvinte urmarind cu degetul scrisul 
  • copilul nu discrimineaza corect anumite sunete (de exemplu L si R) si drept urmare nici literele corespunzatoare
  • copilul confunda fie literele intre ele datorita asemanarii grafice (de exemplu d si b) fie sunetele intre ele datorita asemanarii sonore (de exemplu Ş si J) iar legatura sunet-litera nu este clara si solida

 

Metoda prezentata in continuare poate fi folosita pentru copiii care nu discrimineaza literele sau le confunda intre ele. Aceasta nu este o metoda clasica de insusire a cititului ci mai degraba isi are sursa intr-o etapa precedenta cititului (Etapa Logografica) folosindu-ma de experienta copiilor. Copii s-au intalnit de zeci poate chiar sute de ori cu siglele unor magazine, firme sau branduri si de aceea pot recunoaste sigla si cuvantul scris fara a sti ce litere sunt continute in cuvantul respectiv.  Aceasta metoda este inspirata dintr-un studiu efectuat de un grup de cercetatori englezi care au ajuns la concluzia ca copiii mici inainte de a deprinde scris-cititul trec prin etapa “logografica” adica, ei asociaza un simbol grafic (o reclama, pictograma, numele unei firme, brand) cu cuvantul rostit de adulti in contextul respectiv. De exemplu, un lot de copii de 4-5 ani din Anglia au fost intrebati ce scrie pe sigla statiilor de benzina ESSO acest cuvant fiind incadrat intr-un oval albastru. Majoritatea copiilor care au recunoscut sigla au raspuns “gas” (benzina) deoarece, au gandit cercetatorii, parintii spuneau ca au nevoie de benzina (gas) si opreau in statia de benzina ESSO. Drept urmare copiii au dedus ca ESSO inseamna benzina (gas) (Halaas Lyster, Solveig Alma, 1995).

Cum procedati? Decupati din reviste sau materiale publicitare denumirile unor magazine, firme, branduri pe care copiii d-voastra le indragesc impreuna cu denumirea scrisa a respectivului magazin sau brand. Intrebati-l ce scrie pe respectiva hartie. Copilul va recunoaste sigla (logograma) si va spune denumirea fara ca el sa recunoasca vreo litera. Daca a spus corect, laudati-l si aratati-i unde scrie efectiv numele respectivului brand sau magazin. Aratati-i litera cu litera. Insistati pe prima litera deoarece aceasta este cea mai vizibila. Bazandu-ne pe experienta anterioara a copilului cu respectiva sigla sau pictograma, va putea face mental o legatura solida intre grafemele (literele scrise) si fonemele (sunetele pronuntate) din respectivul cuvant, riscul confuziei intre litere diminuandu-se. Dupa ce copilul a invatat sa recunoasca cateva litere ale unei denumiri, luati cate o litera si cereti-i sa identifice litera respectiva in siruri de litere, siruri de silabe, cuvinte si apoi in cuvinte din carti de povesti sau abecedar (ca in exemplul prezentat mai jos). Repetati procedeul cu fiecare litera in parte.

 

Exemplu: Litera “C” este identificata de catre copil in siglele “Cora” si “Carrefour”. Apoi i se cere sa identifice litera incercuind-o cu un creion colorat

Siruri de litere:  P  C   S   C   B   D   S   T   H   J   A   E   N   C   F   R   C  

Siruri de silabe: CO   BE   DU   CI   SI   CU   CA   JE   LU   BA   CE  

Siruri de cuvinte: LOT   CAD   BUM   CAL   COR   FIN   SAR  

Scris de: psiholog Gabriela Negoescu

Inspirat din: Halaas Lyster, Solveig Alma, 1995. Preventing Reading and Spelling Failure: The effects of early intervention promoting metalinguistic abilities. Doctoral Thesis. University of Oslo, Institute for Special Education.

Anunțuri

1 Response to "Insusirea cititului"

multumesc, f util articolul !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 591,508 hits
%d blogeri au apreciat asta: