Promptul

Posted on: 1 Iunie, 2008

Promptarea si Diminuarea Acesteia

Definitii:

1.       Prompt: ajutorul minim dar suficient care trebuie dat copilului pentru ca acesta sa finalizeze corect o sarcina.

2.       Diminuarea : reducerea sistematica a intensitatii stimului prompt.

 

 Tipuri de Prompt :

1. Fizic: Indrumarea fizica a copilului spre raspunsul corect ( prompt mana peste mana).

2. Model (Imitatie): copilul rezolva sarcina imitand adultul.

3. Pozitie /apropiere: Asezarea stimulului tinta mai aproape de copil.

4. Imitatie Verbala: Modelarea verbala a raspunsului corect.

5. Instructiunea Verbala: Dirijarea copilului spre raspunsul corect  prin indicatii verbale ( “acela “, “cel de  langa tine“).

6.  Nespecific: gesturi/ privire/ aratam cu degetul.

7.  Modularea Vocii: Accentuarea aspectului relevant din SD (“atinge nasul MEU “). 

8.  Caracterul de ultima ora /Pasi repezi: Folosirea pasilor repezi astfel incat sa nu existe o scurta potentialitate intre trial-uri, fara interferente (dupa ce copilul raspunde corect, repetati SD-ul din nou astfel incat  copilul sa poata folosi raspunsul anterior corect drept prompt).

9. Potentialitate: Suprapunerea SD-ului cu raspunsul copilului cand inlanuim doua raspunsuri sau doua parti ale unui raspuns (iprezentarea partii secunde a unui SD  in timp ce copilul completeaza prima parte a raspunsului).

10.  Legatura cu un raspuns invatat anterior: folosirea unui raspuns invatat anterior pentru promptarea unui nou raspuns (sarcina receptiva poate sa fie folosita pentru a prompta o sarcina expresiva – prezentarea SD-ului receptiv de “atinge maşina“ chiar inainte de a prezenta SD-ul expresiv  “Ce este aceasta?”).

11. Repetiţta: Sa i se ceara copilului sa imite sau sa repete instructiunea (repetarea inlantuita a instructiunilor Receptive).

12. Vizual: Folosirea unui stimul vizual drept prompt (carduri cuvinte,  ilustratii, cuburi care sa reprezinte numarul de cuvinte dintr-o propozitie).

13. Stimul Inclus : Utilizarea unei componente sau a unui aspect al materialului stimul drept prompt (cuvantul “rosu” scris cu cerneala /culoare roşie).

 Folosirea Efectiva :

1.       Alegeti un stimul prompt care faciliteaza raspunsul.

2.       Asiguraţi-va ca acest stimul prompt este  diminuabil.

3.       Stabiliti  o secventa/ierarhie a prompturilor.

4.       Folositi prompt-ul cel mai putin inoportun din ierarhia prompt-urilor dvs pentru a facilita raspunsul corect.

5.       Prezentati prompt-ul simultan sau imediat dupa SD.

6.       Evitaţi prezentarea prompt-ului imediat dupa consecinţa.

7.       Diminuati sistematic prompt-ul de-a lungul trial-urilor (treceţi de la prompt total la partial apoi excludeti prompt-ul).

8.       Folositi  intaritori diferentiali (oferiti recompense usoare pentru trial-uri promptate si rezervati recompense mai puternice pntru trial-uri nepromptate).

9.       Odata ce sarcina s-a masterat, oferiti doar o cantitate mica din recompensa pentru  trial-uri promptate (spuneti “asta e“).

10.   Nu permiteti greseli repetate. Ajutati copilul cat este necesar pentru ca sa raspunda corect aproximativ 70 -80% din timp.

11.   Feriti-va de promptari neintentionate sau accidentale (sa priviti marul in timp ce prezentati SD-ul “atinge marul“).

12.   Probati periodic independenta in timpul procesului de diminuare asigurandu-va de lipsa prompt-ului in timpul unui trial si evaluand raspunsul copilului. În cazul in care copilul nu este în stare sa raspunda corect, oferiti o consecinta neutra, cum ar fi “bine“, si un prompt la urmatorul trial .

Sfaturi Pentru a Evita Dependenta de Prompt :

·         Nu oferiti cantitati mari de recompense pentru raspunsuri promptate.

·         Evitati promptarea dupa consecinta sau dupa ce a trecut o perioada de timp fara a primi vreun raspuns.

·         Diminuati sistematic prompt-urile conform ratei de succes a copilului .

·         Schimbati telurile in cazul in care nu puteti diminua prompt-ul mai degraba decat sa continuati sa oferiti acelasi nivel de prompt .

·         Folositi cel mai putin inoportun prompt posibil .

·         Evitaţi oferirea prompt-ului dupa ce copilul a început sa dea un raspuns incorect.

 

Anunțuri
Etichete:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 610,628 hits
%d blogeri au apreciat asta: