Shadow la gradi

Posted on: 8 Aprilie, 2008

Sau…  ce trebuie sa faca cel care insoteste copilul cu autism la gradinita si ce trebuie sa faca educatoarea cand are la clasa un copil autist!

Mai devreme sau mai tarziu fiecare copil trebuie sa fie integrat in colectivitate, si cel mi probalil la inceput va trebui sa mearga la gradinita cu insotitor. Mersul la gradinita depinde foarte mult de varsta copilului, daca are pana in 3 ani – se poate astepta sa dobandeasca intai abilitati care sa-i permita sa se adapteze mai usor la viata din gradinita si sa raspunda mai adecvat la cererile educatoarei si ale copiilor; daca are peste 5 ani – este deja mare si trebuie integrat acum! Oricum in ambele cazuri se recomanda ca cel putin inceputul mersului la gradinita sa fie cu insotitor!

Care sunt abilitatile minime pe care copilul trebuie sa le aiba cand merge la gradinita?

1. Sa poata sta pe scaun la cerere o perioada de timp (la inceput mai mica, dar care va creste progresiv);

2. Sa aiba abilitati de imitare (sa imite actiunile celorlalti copii si / sau ale educatoarei);

3. Sa raspunda la instructiuni simple;

4. Sa poata raspunde la intrebarea „Ce vrei?” – verbal sau cu imagini;

5. Sa poata bea cu cana si sa manance cu lingura; Sa fie cat se poate de independent.

Ce trebuie sa faca umbra / insotitorul? Sa ajute copilul sa indeplineasca sarcinile primite de la educatoare si sa interactioneze cu copiii. De regula insotitorul sta in spatele copilului si il ajuta fizic sau verbal atunci cand este nevoie. In functie de dificultatile copilului intr-un domeniu sau altul la gradinita, umbra are rolul sa imbunatateasca abilitatile slabe si sa-l ajute pe copil sa devina independent, urmarind deci anumite obiective inainte stabilite. Toate lucrurile care se intampla la gradi sunt contorizate intr-un tabel care se completeaza in fiecare zi si in care sunt notate raspunsurile copilului:

– cum a salutat si cum a raspuns la salut;

– daca a cooperat la activitatile propuse de educatoare;

– daca a initiat comunicare cu educatoarea;

– daca a raspuns la comunicarea educatoarei si in ce fel;

– daca a initiat comunicare/joc cu copiiii;

– daca a raspuns la comunicarea/jocul copiilor si in ce fel;

– care au fost dificultatile intampinate si la ce activitati (pentru a fi lucrate suplimentar acasa);

– comportamentele de protest / neadecvate / agresive (cauza comportamentului – daca este posibil, consecinta, momentul la care s-a intamplat);

– comportamentul la masa, si la toaleta;

Educatoarea conduce clasa si lectiile, iar umbra ajuta copilul sa raspunda la solicitarile acesteia. Insotitorul nu face lectii si nu intervine in activitatile propuse de educatoare. Chiar daca un copil are insotitor sau nu, copilul inscris la gradinita este, in timpul pe care il petrece in gradinita, in responsabilitatea educatoarei. Umbra intervine doar in activitatile propuse de educatoare pe care copilul nu le poate rezolva singur sau atunci cand copilul manifesta comportamente neadecvate pentru a-l ajuta sa inteleaga regulile si cadrul impuse de gradinita.

Educatoarea trebuie sa impuna copilului cu autism aceleasi reguli ca tuturor celorlalti copii din grupa (sa nu ii dea voie sa se plimbe prin clasa, sa nu ii dea voie sa stea la catedra – decat daca tuturor copiilor li se permite asta, etc).
Copilul va invata repede ce se asteapta de la el, iar umbra va fi acolo sa-l ajute sa stea in rand cu toti ceilalti copii cand educatoarea cere acest lucru.
Educatoarea trebuie sa-i ofere copilului o consecinta la comportamentele nepermise adica feedback copilul cand greseste (cand are comportamente neadecvate), dar  si incurajari si recompense pentru toate comportamentele pozitive si sa-si construiasca o relatie cu copilul. Umbra poate oferi copilului recompense pentru comportamentele pozitive, sau pentru raspunsul bun la activitatile mai grele sau mai lungi, discret, si sa motiveze suplimentar copilul cu ceva material, la care trebuie sa se adauge si recompensa verbala, sociala a amandorura.

Este recomandat ca ducatoarea sa-l trateze pe copilul cu autism ca pe oricare altul – iar umbra sa-l ajute pe copil sa raspunda la cererile educatoarei! Ea ii va da sarcini DIRECT copilului  nu umbrei (pentru ca aceasta sa ii traduca copilului) si practic umbra sa devina cea care ii cere sa faca ceva, intermediind in mod gresit relatia!

Etichete:

4 Răspunsuri to "Shadow la gradi"

Multumesc pt articol; chiar imi erau necesare niste precizari lamuritoare pt educatoare, care a privit cu reticenta faptul ca va trebui sa asiste cineva la lectii …?!
Bine ca a fost de acord … m-am lovit si am auzit de tot felul de alte situatii neplacute pt un parinte de copil cu astfel de probleme!

Eu am lucrat ca educatoare si am avut la gradinita un copil autist,copilul era linistit ,avea 3 ani si ceva ,dar statea pe scaun cu ceilalti copiii si culmea raspundea la nume ,si se uita la tine asta fara terapie aba ,
,diagnosticul doctorului a fost suspect de autism ,din cate stiu eu el a fost crescut de bunica.OARE COMPORTAMENTUL ASTA ,AL COPIILOR NU O FII SI DIN CAUZA SUPARARII,NU ISI MAI VAD MAMA ,TATAL,?ei fiind plecati in strainatate.Cteodata am impresia ,un diagnostic de copil autist se pune prea repede sau sunt si copiii cu un pontential mai ridicat?

Buna ziua,
Din pacate diagnosticul de autism este unul foarte complex si uneori este pus cu prea mare usurinta, iar alta data se da foarte tarziu, si se mai intampla si cazuri cand diagnosticul este pus gresit.
Autismul inalt functional se diagnosticheaza foarte greu, iar Sindromul Asperger uneori doar dupa varsta de 5,6 ani.
Ce vreau insa sa spun este ca autismul NU se ia, si NU se face din ceva. Copilul autist se naste autist!!! si nu dobandeste aceasta tulburare. Inca nu s-a demonstrat legatura dintre autism si vaccinuri, sau separarea de parinti, ori atmosfera familiala rece, ori traumatisme afective, E-uri, sau exces de elemente chimice.
Nu stiu ce diagnostic ar trebui sa aiba acest copil, dar daca diagnosticul este corect, el nu are de-a face cu separarea de parinti. Decat din prisma faptului ca a fost si mai putin stimulat si probalil ca si mai mai mult ignorat.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 563,490 hits
%d blogeri au apreciat asta: