Dilema – copilul are sau nu are autism? (II)

Posted on: 4 Februarie, 2008

Abilitati pe care trebuie sa le aiba copil pana la varsta de 3 ani (selectiv):

Limbaj: copilul trebuie sa foloseasca propozitii (alcatuite din substantiv + adjectiv, sau substantiv + verb), anunta nevoia de a merge la baie printr-un cuvant, foloseste NU in vorbirea spontana, raspunde la intrebari de genul: cine? ce face? unde este?,  foloseste pluralul, chiar daca nu totdeauna corect, foloseste timpurile trecut, prezent si viitor in exprimare, descrie evenimente in ordinea intamplarii lor, foloseste posesia, descrie lucruri, foloseste pronumele.

Socializare: sta cu un adult si asculta poveste sau muzica 5 – 10 minute, incearca sa „ajute” la treburile casei, face o alegere cand e intrebat „pe cine iubesti?”, foloseste „te rog” si  „multumesc”, se joaca cu un alt copil 5 – 10 minute participand la actiuni comune jocului.

Autoservire: evita pericolele (colturile, focul, scarile abrupte), isi pune sosetele, haina, camasa, isi pune pantalonii, se incalta (cu minim de ajutor), se spala pe maini si se sterge cu prosopul, bea cu cana si cu paiul, se sterge cu servetelul cand i se cere, mananca cu lingura si cu furculita.

Cognitiv: aseaza obiecte in ordinea marimii, numeste actiuni, asociaza forme cu imaginea lor, asociaza culori, deseneaza imitativ o linie, un cerc, o cruce, completeaza incastre, gaseste o carte care i se cere, intelege „in”, „pe”, „sub”, numeste obiecte ce produc sunete.

tel: 0753.055852;  asociatia.aita@yahoo.com     www.autism-aita-ro

Anunțuri

16 răspunsuri to "Dilema – copilul are sau nu are autism? (II)"

Am un baietel de 2 ani si 7 luni care nu vorbeste decat spune „mama, mama” cand este suparat pe mine si ma „cearta”, mai spune tata sau alte cuvintele dar cam fara adresa, desi stie cine e tata. De inteles cred ca intelege dar nu stiu daca tot ce-i spunem. Nu executa comenzi de genul adu aici, arata-mi, da-mi, etc. Ii place sa ne jucam de-a ascunsa – noi ne ascundem si zicem cu-cu si el lasa orice activitate si imediat pleaca sa ne caute si se bucura ft mult cand ne gaseste. Este foarte iubitor: imi ia fata in manute si ma obliga sa ma uit la el in ochisori si rade de placere, atunci eu il pup mult, mult si il imbratisez: el nu stie sa ne pupe doar ne linge (poate e si o greseala a noastra: cand era sub 1 an tot asa ne lingea si sotul meu era incantat si zicea uite ca ma pupa si poate el asa crede ca e bine desi acum tot ii arat diferenta si il pup exagerat de tare pe manute sa si vada cum se face dar inca o tine pe-a lui). Ii face placere sa ne dragalim si sa ne iubim mult dar uneori, cand il pupa alte persoane am observat ca se sterge (insa destul de discret pt varsta lui – se face ca se scarpina).
De mers a mers de pe la 11 luni, fara probleme, nu prea a mers de-a busilea, poate si pt ca pe la 7 luni l-am pus in rotobil si mergea cu el in toate directiile.
Nu am incercat sa-l infricam cu nimic dar ma ingrijoreaza faptul ca nu se sperie de caini sau de cai pe strada, nici de masini – eu incerc sa-l invat ca trebuie sa stam pe trotuar pana trece masina sau bicicleta sa caii dar, probabil el crede ca toate masinile sunt ca a lui tata si-l „cunosc”. Avem o catea de vreo 4 ani si are manifestari de tandrete cu ea: o mangaie, o studiaza si o analizeaza, ii baga degetelele in gura cand prinde ocazia sau in ochi dar se si supara rau pe ea si plange ( striga) cand aceasta sta pe scari si el nu poate cobori din cauza ei sau cand vine la el si el nu are chef de joaca!
Cu copii nu prea il intereseaza sa se joace dar daca iau un alt copil in brate sau il admir vine si, fie ma ia de mana si matrage sa plecam, fie il loveste pe „intrus” – asta zic ca denota gelozie, nu?
Daca se urca undeva si e periculos si-i zic sa coboare ca va cadea sau sa fie atent are destul de multa grija de el – a cazut doar din patut de 3 ori, cand era mai mititel si mai cade cand alearga si nu e chiar totdeauna atent. De pe la 1 an si 2 luni a invatat sa se fereasca de foc, orice zic ca e „ars” e de temut!
Se joaca cu obiecte oricat de mici dar nu a inghitit niciodata nimic in schimb ma dispera cu un obicei urat: linge si roade orice: pereti, jucarii, capace de plastic de pe sticlele de apa de 2l, suzetele sunt toate numai urme de dintisori si obiceiul acesta persista de aproape un an si nu stiu nici din ce cauza (lipsa minerale sau ce? si nici cum sa-l dezvat).
De dormit doarme in patutul lui dar cu grilajul dat jos si patutul lipit de al nostru – se mai rostogoleste uneori, in somn, la noi in pat dar se duce inapoi.
Mentionez ca, din motive obiective, nu a fost alaptat decat o zi apoi trecut pe lapte praf si apoi pe lapte de vaca. Alergii alimentare nu am prea avut in schimb facem alergie la o multime de antibiotice. Si la tantari – se umfla tare si aproape puroiaza.
De mancat mananca binisor, dimineata cand e tare flamandut mananca si singurel, dar nu prea accepta feluri noi de mancare si, desi roade pe coaja de paine si pe biscuiti, nu accepta sa manance mancare gatita decat pasata iar la fructe nu mananca decat banane sau orice alte fructe pasate sau taiate bucatele micute si fara pielite (chiar si cirese sau struguri) amestecate in iaurt.
Cu olita nu suntem prieteni, desi la 8 luni a stat pe olita si mai obtineam si rezultate uneori, dar de mila ca e prea mic am renuntat si acum nu mai vrea.
Daca isi pune in gand ceva e extrem de perseverent si de consecvent, nu se lasa pana nu facem ce vrea el. Desi nu vorbeste este foarte expresiv si, prin gesturi ne arata ce doreste: ne ia mana si o pune pe clanta la usa ce trebuie deschisa sau ridica manutele sa-l luam in brate si aprinde el singur becul sau isi ia ce doreste.
De vreo 3 -4 luni, probabil ca sa fie mai mult in preajma mea, vine in bucatarie si ia doua oale si se tot joaca cu ele, le pune jos si le intoarce cu gura in jos si bate in ele, apoi le pune pe aragaz si iar le ia si le plimba si le foloseste pe post de toba. Afara in curte se joaca mult cu nisip si cu pietricele, uneori mai aduce cate un pumnut de pietricele si in casa, pe covor, sau mai ia pamant din ghivece de la flori si pune in loc pietricele sau nisip dar cand ii spun ca mor florile sta si se gandeste el la ceva!
Daca venim din oras stie unde sa intre isi cunoaste casa si are si in oras locuri preferate de joaca (mai mult sau mai putin potrivite – ii plac gardurile si potile de fier forjat, podurile, grilajele ornamentale, etc).
Daca ii aratam ceva se uita daca il intereseaza, daca nu, nu: uneori se uita pe furis sau cand vede ca nu mai insistam! Cred ca are si o personalitate ft puternica si probabil noi nu stim cum sa procedam sa facem din aceasta o calitate!
Am constatat ca are o memorie buna.
Scuze ca am insirat atatea dar sper ca puteti sa va faceti o idee si sa ne dati un sfat. VA MULTUMIM DIN SUFLET!
Bunul Dumnezeu sa ne aiba pe toti in grija!

Nina, ne poti spune daca a progresat băiețelul in timp? Ati facut terapie…?

D-na Daniela Martinescu, va rog frumos dati-mi si mie un raspuns la problemele ce vi le-am expus mai sus deoarece sunt extrem de nelinistita si medicul NPI nu m-a lamurit decat a mentionat ca e un copil hiperkinetic si cu elemente autiste. Astept raspuns, VA ROG! MII DE MULTUMIRI.

Buna ziua,
Abordarea comportamentalista imparte in 2 comportamentele copilului:
– cele in exces care trebuiesc reduse, sau eliminate, transformate si
– cele in deficit care trebuiesc imbunatatite, stimulate, organizate.
La copilul dvs. cele in exces care trebuie reduse se refera la:
– ne linge – trebuie modificat;
– loveste copiii;
– (merge in mijlocul masinilor, cailor) nu se sperie de caini sau de cai pe strada, nici de masini;
Cele in deficit sunt cele care trebuie imbunatatite:
– nu vorbeste decat spune “mama, mama” cand este suparat pe mine;
– spune tata sau alte cuvinte dar fara adresa;
– nu executa comenzi de genul adu aici, arata-mi, da-mi, etc;
– Ii place sa ne jucam de-a ascunsa – trebuie folosit, imbunatatit;
– Cu copii nu prea il intereseaza sa se joace;
– manaca alimente putine si intr-un mod inadecvat;
– programul de toaleta neinsusit;
– nu se uita la lucruri pe care le considera neinteresante;
La 2 ani si 7 luni ar trebui sa aiba un bagaj mult mai bogat de cunostinte si trebuie mult lucrat pentru a le dobandi.
La fel, are foarte multe comportamente neadecvate cu care trebuie sa lucrati, sa luptati pentru a le transforma, elimina, modifica.

Ar trebui sa luati masuri ACUM cat inca este mic si ce are de recuperat inca se poate recupera, iar comportamentele neadecvate nu sunt atat de puternice incat sa nu poata fi modificate.
Copilul are nevoie de ajutor ca sa invete, daca nu ar fi avut nevoie ar fi invatat singur mai multe lucruri pana acum.
Aici gasiti abilitatile pe care un copil trebuie sa le aiba inainte de 2 ani, respectiv 3 ani, le-ati citit, este mult de munca!!!

Spor la treaba

Va multumesc din suflet! Sincera sa fiu nici nu stiu exact de unde si cum sa incep. Din toamna l-am inscris la gradinita obisnuita cu speranta ca pana atunci ne obisnuim macar cu olita. L-am dus 4 luni la un centru de zi unde era logoped si multe asistente sociale/educatoare dar nu a facut progrese deloc, desi eu am tot insistat sa-mi spuna si mie cum lucreaza cu copilul sa continui si eu, macar putin, acasa. Imi spuneau ca programul trebuie individualizat, apoi ca totul se face prin joc, dar ce jocuri? ca el nu stie decat ce se joaca cu noi acasa, de-a ascunsa, atat.
Adevarul e ca si noi am neglijat prea mult in speranta ca nu e decat o intarziere si ne-am multumit cu explicatiile primite cum ca fiecare copil evolueaza in felul sau si sa nu-l mai stresam atat.
Problema cea mare e ca nu reusim si nu stim cum sa-i captam atentia pentru alte activitati decat cele ce-i plac!
Am citit aici despre „umbra” de la gradinita; oare e nevoie ca si copilul nostru sa fie insotit la gradinita? Cum ne putem da seama?
Voi aprofunda materialele d-voastra despre terapia ABA si sper ca pentru inceput sa ma descurc. E destul sau este neaparata nevoie de terapeut calificat? Suntem din provincie si nici vorba de asa ceva pe la noi, decat, poate, in centrele universitare de la Cluj sau Timisoara.
Vreau sa-mi ajut copilul cat mai mult dar nu stiu exact cum!

Cititi si articolul despre preterapie, si incercati sa aplicati. Acolo este punctul de plecare.
In curand am sa va mai scriu despre cum va puteti aborda copilul sa-l invatati lucruri noi.

Buna ziua si bine v-am regasit. Am citit si recitit articolul despre preterapie si este extrem de greu sa aplicam acele sfaturi. Cand isi pune in gand ceva este extrem de perseverent si ft. greu il scoti din ale lui. Zilele trecute am fost la evaluare psihologica si, desi biologic are deja 2 ani si 8 luni (32 de luni) din pacate psihologul l-a evaluat abia la 18 luni! Acum un an era evaluat la 15 luni. Mie mi se pare ca e ft incet ritmul lui de dezvoltare tinand cont de faptul ca in aceasta perioada copiii invata cel mai mult, asimileaza un bagaj imens de cunostinte. De la medicul NPI am primit diagnosticul: sindrom hiperkinetic cu elemente autiste. Retard psihic (nivel de dezvoltare 18 luni).
Azi dimineata a fost pe la noi o mamica cu copilasul de 15 luni si am ramas socata de-a dreptul: acela stia cum sa se joace cu lopatica la nisip, in schimb, al meu o baga in gura si o linge apoi presara nisip pe ea din pumn si iar o linge si tot asa. Am impresia ca regreseaza in loc sa progreseze! Uneori ma apuca o disperare groaznica la gandul ca nu-l putem recupera macar in asa masura incat sa se poata descurca singur in viata! Avem si noi o varsta destul de inaintata si alti copii nu mai avem sa zicem ca are totusi pe cineva care sa-l sustina cand noi nu vom mai fi.
Tocmai de aceea va trebui sa facem tot ce este omeneste posibil sa se recupereze cat mai mult cu putinta! Ne rugam bunului Dumnezeu sa ne intareasca si sa ne ajute si lui sa-i lumineze mintea!!! Pe dumneavoastra va rugam sa nu ne uitati si sa ne sfatuiti cum sa facem pentru a realiza ceva progrese. Va multumim si va uram mult succes si multa sanatate!

Draga Nina,
Este clar ca el nu invata spontan in ritmul celorlalti copii si ca are nevoie de ajutor. De fapt si dvs aveti nevoie de ajutor pentru a-l putea ajuta.
Copilul trebuie sa invete sa raspunda la nume, sa fie atent, sa stea pe scaun cat dureaza o lectie (3,4 minute) – acestea fiind abilitatile de participare la lectie.
Dumeavoastra trebuie sa-i oferiti recompense pentru orice lucru bun.
El trebuie sa aiba deja cunostinte referitoare la: schema corporala, obiectele din jur, sa raspunda la instructiuni de orice fel (in funtie de varsta lui) etc.
Sa se joace in paralel sau impreuna cu copiii, sa se joace independent si social.
Eu nu va pot face un program fara sa vad copilul. Si nu este suficient sa lucrati doar dvs., trebuie sa aveti si inca cel putin o alta persoana care sa faca programul cu copilul.

Stimata doamna Daniela, cand va referiti la o alta persoana va ganditi la un terapeut profesionist, gen terapie ABA? Asta inseamna ca va trebui sa cautam in zona noastra un terapeut bun, nu?
Cu cea mai mare placere as veni cu copilul sa-l vedeti dar suntem cam departe de Bucuresti – la peste 600km – si asta presupune 2 zile pe drum si nu stiu cum ar reactiona. Cam de cat timp ar fi nevoie sa-l vedeti pentru a putea sa-l evaluati si sa-i faceti un program adecvat dezvoltarii lui? Mai avem o problema: depindem de lapticul zilnic – fiind sensibil (face usor alergii), am reusit sa gasim aici pe cineva care ne aduce zilnic laptic proaspat de vaca si nu am avut curajul sa i-l schimb: nu stiu cum ar reactiona sau poate, cateva zile sa-l tin doar cu apa si ceai, fara laptic, bineinteles si mancarea zilnica!
De raspuns stie sa raspunda la nume in sensul ca vine la noi cand il strigam pe nume, cu atentia cam avem probleme, iar de stat pe scaunel sta si eu ii dau jucarii sau stau langa el si-i vorbesc si nu ar fi asa o problema. In ceea ce priveste schema corporala, de fiecare data cand il imbrac sau il dezbrac mentionez care e manuta dreapta, stanga, care e piciorul, mai improvizez unele versuri, mai mult sau mai putin rimate si atingem ochisorii, nasul, gurita, gatul, burtica, la fel cand facem baie, mentionez totdeauna partile corpului dar daca il intreb: care e gurita ta? ft. rar imi arata. In ce priveste obiectele din jur il intereseaza in masura in care le poate folosi sa se joace cu ele, sa bata in ele iar jocurile lui, in afara de cu-cu cand noi ne ascundem si el vine sa ne caute cu ft. mare placere, se joaca doar singurel: cauta smocuri de iarba sau plante pe care pune pietricele micute – eu tot zic „faci cuib la iepuras?” dar nu stiu ce gandeste el; aproape de casa bunicilor, la tara, mergem la parau si aruncam cu pietre si pietricele in apa si se bucura de clipocitul apei; are multe jucarii dar nu se joaca adecvat cu ele – noi plimbam de multe ori masinile prin casa ca daca ne-ar vedea cineva ar zice ca nu suntem intregi la minte si tot facem ca masina dar el ia masina , o studiaza, uneori o linge sau incepe sa roada cu dintisorii. Cand ii spun sa nu linga face si mai si si se uita la mine sa vada ce reactie am si parca sa-mi demonstreze ca tot cum vrea el face. (In legatura cu faptul ca roade si linge obiectele mi s-a spus ca asa ia cunostinta de ce-l inconjoara, asa distinge forma si consistenta tuturor – s-ar putea sa fie si asta dar eu, desi nu sunt specialist, inclin sa cred ca este si o manifestare a nervozitatii si poate, a faptului ca se simte frustrat datorita faptului ca nu-l intelegem si ca nu se poate face inteles – tot aici am citit ca acesti copii sunt nervosi si tipa si lovesc datorita acestui fapt, ei si al nostru e nervos si tipa dar nu mai loveste ptr ca il pedepsesc: il prind de manute si-l tin cu ele la spate 1 -1.5 minute si-i tot spun: esti pedepsit ptr ca ai dat iar cand expira timpul ii spun: te iert pentru ca nu mai dai si esti cuminte!)
Cand are chef se mai joaca cu mingea : o aruncam de la unul la altul dar daca zic sa-mi dea ceva, nu-mi da dar cu mingea da, mi-o da de cateva ori, apoi se plictiseste.
Am tot citit ca la aceasta varsta toate achizitiile se obtin prin joc dar, cred ca noi nu stim sa ne jucam cu el asa cum pricepe el si nici sa-l educam cum trebuie.
De vreo 2 saptamani am incercat programul cu olita dar nici pomeneala sa putem pune in practica asa cum am citit aici; singura realizare e ca dimineata, la trezire, dupa multe insistente reusesc sa-l asez pe olita si nu va spun ce ovatii grozave daca si obtinem un rezultat in olita! E ft greu de convins sa se aseze, sta incordat si drept de parca mai repede l-ai putea rupe decat sa-l asezi. Mai nou incearca sa se smechereasca si sta tacut in patut dupa ce se trezeste pana face pipi in pampers abia apoi incepe sa gangureasca sau se coboara din patut. Fiind evaluat la doar 18 luni e posibil sa nu fie destul de matur psihic ptr. programul de olita? Desi control sfincterian cred ca are deoarece la un moment dat am prins momentul cand urma scaunul si l-am pus, fortat, pe olita si atat de mult s-a suparat ca nu a mai facut nimic, abia dupa vreo 2 ore a avut scaun si atunci in scutecel bineinteles.
Din cate am tot citit despre copiii cu autism cred ca nu prea va spun noutati dar parca zaresc o raza de speranta de cand pot comunica deschis despre acest subiect – situatia noastra e destul de delicata si mi-e ft. ft. greu dar VA MULTUMESC ptr intelegerea, sfaturile, sprijinul si rabdarea de care dati dovada! Sa va ajute bunul DUMNEZEU si sa va dea multa sanatate, noroc, impliniri si putere de munca. MULTUMESC!

Stimata doamna Daniela, pe langa toate intrebarile ce vi le-am adresat imi permit sa va mai adresez una: de unde mai putem cumpara cartea d-voastra AUTISM. CARTEA PTR. PARINTI ca am cautat prin librariile de pe net si nu am gasit nici un volum? Daca mai aveti cumva la asociatie de vanzare VA ROG DIN SUFLET dati-mi de stire. Ieri am inceput cu sfarsitul apoi am scris ce abilitati (ce-i drept, cam putine) are baietelul nostru. Sper ca asa minimale cum sunt ar putea incepe o terapie, nu? Va doresc un concediu cat mai placut si multa sanatate!!!

Daca-mi dati o adresa pe mail terapie_in_autism@yahoo.com am sa va trimit o carte.
Copiii incep terapia chiar si cu achizitii mai putine, si ajung la progrese mari, nu mai asteptati, timpul trece iar din cer nu curge decat… apa de ploaie…

Buna
noi avem 1 an si 9 luni.
as avea si eu o intrebare: actiunea de a pune mainile la urechi atunci cand i se interzice ceva sau a pune mainile la urechi si a le lua intermitent…timp de vreo cateva secunde zicand „za-za-za” sau alte silabe este neaparat semn de autism? Sotul meu sustine ca nu, ca si lui i se parea amuzant, cand era copil, dar la o varsta mai mariosara, sa faca asa…
Va multumesc mult pentru eventualul raspuns.

Buna ziua,
autismul este mult mai complx decat atat. Pentru copiii cu autism poate fi o caracteristica, dar ingeneral
absenta contactului vizual,
neraspunsul la nume,
stereotipiile in joc,
lipsa interesului pentru contactul si activitatile sociale,
absenta limbajului sunt semnele care ingrijoreaza.

Buna ziua , parerea mea este ca trebuie mers la neurolog si acolo va va spune un diagnostic. Si dupa descrierea facuta cred ca trebuie sa inceapa terapia ABA, timpul este foarte pretios si nu trebuie pierdut.

Buna ziua! Am un baietel de 2 ani si 8 luni.este rasfatat ,fiind primul nostru copil. Nu leaga propozitii.foloseste doar cuvinte individuale:mama,tata,tati,mamai,tatai,caca,apa,nenea,nene(desene) si alte cateva cuvinte stalcite!ne arata daca nu intelegem ce vrea!in afara faptului ca nu vb , are excese de furie daca nu vrem sa facem cum vrea el chiar daca ii explici,nu te aude,plange,se loveste sau te loveste,nimic nu ii mai place(ex:vroia afara noaptea, cand erau -2 grade ). Acestea sunt semne de autism?

buna carmen spune mi te rog cum mai este copilul tau a inceput sa vorbeasca?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 610,628 hits
%d blogeri au apreciat asta: