ABA – termeni uzuali

Posted on: 9 Ianuarie, 2008

ABA (Applied Behavior Analysis) = un model de terapie pentru copiii cu autism creat de dr. Ivaar Lovaas in anii 70, centrat pe ideea ca anumite comportamente ale copiilor apar sau nu apar in functie de mediu. Bazată pe teoriile comportamentale, ABA demonstraza ca schimband anumite conditii in mediu comportamentele copiilor se schimba în consecinţă.

Comportamente = reactii / raspunsuri ale organismului la anumiti stimuli.

SD = stimul discriminativ = cerinta care i se da copilului, comanda, contextul care declanseaza un raspuns din partea copilului.

Sitting = lectia, care consta intr-o serie de trial-uri din acelasi program. Dureaza in medie intre 3 si 5 minute.

Trial = unitatea de invatare in ABA care se compune din 3 parti: SD (comanda), R (raspunsul copilului), si SR (recompensa oferita in urma raspunsului).

Program = un complex de abilitati pe care copilul trebuie sa le invete (Potrivire, Verbe, Pozitii spatiale, Schema corporala, Imitare verbala etc)

Itemi = componentele unui program (Programul „Schema corporala” are urmatorii itemi: gura, cap, mana, ureche etc)

Prompt = ajutorul cel mai mic dar suficient care trebuie oferit copilului pentru ca acesta sa dea un raspuns corect.

Mass Trial (MT) = prezentarea in sitting a unui singur item de 5, 6 ori, max de 10, 12, de exemplu daca se invata obiectul „caiet”, in sittingul respectiv se va lucra doar itemul „caiet”.

Random rotation (RR) = prezentarea total aleatorie in sitting a itemilor invatati dintr-un program, fara vreo regula/tipar anume.

Receptiv = intr-un program receptiv copilul demonstreaza ca intelege limbajul prin raspunsuri corecte non-verbale.

Expresiv = un program expresiv cere copilului sa dea raspunsuri verbale.

Achizitie = un item masterat, un raspuns invatat. Un item nou introdus este considerat in curs de achizitie.

Distractor = un item asemanator cu cei in curs de achizitie care nu se targheteaza in programul respectiv. Distractorul trebuie sa fie necunoscut, sa nu atraga atentia copilului si se prezinta copilului odata cu itemul tinta.

Item masterat = un item se considera a fi masterat atunci cand copilul raspunde la el in 3 sittinguri corect in procent mai mare sau egal cu 80.

Etichete:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 563,490 hits
%d blogeri au apreciat asta: