Programa analitica (I)

Posted on: 24 noiembrie, 2007

“Ce învaţă copilul dumneavostră?

Ştim faptul că nevoile pe care le au copiii cu autism sunt pe mai multe niveluri de dezvoltare, în special la nivelul interacţiunilor sociale şi al comunicării. În mod natural, este important ca programul educaţional dedicat copilului dumneavoastră se adresează acestor două domenii esenţiale. Însă programa copilului dumneavostră, sau programul educaţional trebuie să acopere şi alte domenii. În cazul copiilor mici diagnosticaţi cu autism aceste programe includ dobândirea abilităţilor cognitive, a celor de autoservire, de motricitate fină şi grosieră şi comportamentale. Pe măsură ce copilul ajunge la vârsta adolescenţei, s-ar putea trece spre predarea abilităţilor funcţionale în cadrul comunităţii (de exemplu în timpul călătoriei cu autobuzul), în timpul activităţilor de recreere ( de exemplu, în timpul jocurilor pe calculator, al jocului de popice), în timpul activităţilor domestice (de exemplu, în timpul preparării mâncării sau în timpul desfăşurării activităţilor de igienă personală) şi al celor vocaţionale (de exemplu, a răspunde la întrebările supreveghetorului, sau a dobândi aptitudini necesare practicării unei slujbe). Nu există o programă pentru valabilă în cazul tuturor copiilor cu autism. Ca şi ceilalţi copii, ei au puncte slabe şi puncte forte atunci când trebuie să înveţe. De exemplu, unii copii cu autism întâmpină dificultăţi în a învăţa să comunice decât în a învăţa deprinderile cognitive.

În autism, această “discontinuitate” sau tendinţă de a progresa diferit în diverse domenii de dezvoltare, reprezintă unul din motivele pentru care autismul este atât de confuz/complicat. Mai mult, se pot înregistra performanţe inegale la nivelul aceluiaşi domeniu de dezvoltare. De exemplu, unii copii cu autism au abilităţi vizuale excelente şi pot citi aproape orice cuvânt. Deşi această abilitate cognitivă aparte poate depăşi media cu mult, acelaşi copil poate fi complet incapabil să înţeleagă ceea ce a citit.Pentru că fiecare copil cu autism este unic, programa după care va lucra copilul dumneavoastră va trebui să fie ajustată în conformitate cu nevoile acestuia.

În general, însă, trebuie să vă aşteptaţi ca şi copilul dumneavoastră să fie instruit în fiecare domeniu de dezvoltare unde întâmpină probleme. Liste cu abilităţile pe care ar trebui să şi le însuşească copiii cu autism sunt prezentate mai jos. Aceste liste sunt date ca simple exemple. Ordinea în care sunt prezentate abilităţile nu este neeapărat ordinea pe care ar trebui să o urmeze programa copilului dumneavoastră. Reţineţi că trebuie să fie foarte clar de ce copilul dumneavoastră învaţă o anumită abilitate şi modul în care acestă abilitate se încadrează ţelului final.

Abilităţi cognitive. Ne putem gândi la aceste abilităţi ca la cuburile care clădesc învăţatul. Ele includ abilităţi fundamentale de gândire precum capacitatea de a face diferenţa între două obiecte, precum şi obţinerea gândirii abstracte. Mulţi copii cu autism întâmpină probleme cu majoritatea abilităţilor cognitive fundamentale şi este necesar ca acestora să li se predea metodic aceste abilităţi. Alţii au deprinderi bine sau slab conturate în acest domeniu, astfel că un grafic al abilităţilor lor cognitive arată ca o serie de vârfuri şi văi. Unele abilităţi cognitive care necesită adesea atenţia sunt diferite în cazul diverşilor oameni, obiecte, evenimente şi la nivelul imitării acţiunilor altor oameni.

Abilităţi cognitive suplimentare care pot fi predate copilului dumneavoastră în şcoală includ:
- Potrivirea obiectelor identice, a pozelor identice şi a imaginilor cu obiectele;
- Identificarea culorilor, a formelor, a literelor şi a numerelor;
- A face diferenţa între “mare” şi “mic”;
- Identificarea şi scrierea numelului propriu întreg;
- Citirea cuvintelor de bază şi mai complicate, în funcţie de abilităţile cognitive;
- Spunerea pe litere a unor cuvinte simple.

Abilităţi sociale. Atunci când specialistul a stabilit dacă copilul dumneavoastră este autist, a acordat o atenţie specială abilităţilor de inter-relaţionare socială. El a remarcat că fiul sau fiica dumneavoastră este în urmă în ceea ce priveşte dezvoltarea abilităţilor sociale elementare şi complexe. Un exemplu de abilitate elementară îl constituie “zâmbetul social” pe care îl au majoritatea copiilor fără dizabilităţi în jurul vârstei de două luni. O abilitate socială mai complexă ar fi aceea de a şti ce să faci atunci când vezi un străin şi-a lăsat din greşeală portofelul la casă(a unui magazin). Copiii fără dizabilităţi învaţă multe abilităţi sociale elementare şi complexe observându-i şi imitându-i pe cei din jur. Majoritatea copiilor cu autism însă nu învaţă abilităţile sociale în acest fel, acestea trebuind să le fie predate formal.

Iată câteva exemple de abilităţi sociale ce pot fi predate copiilor cu autism:
- Implicarea, abilitatea de a rămâne concentrat şi intereactiv în relaţia cu o persoană sau cu un obiect;
- A răspunde la cei de-o vârstă atunci când aceştia iniţiază interacţiuni sociale;
- A iniţia interacţiuni sociale cu cei de-o seamă;
- A cere ajutorul celor din jur;
- Abilităţi de a se juca independent;
- A-şi aştepta rândul;
- Urmând instrucţiunile unui coechipier sau supraveghetor.”

Text tradus din Children with Autism, A Parent’s Guide, edited by Michael D. Powers, Woodbine House, 2000

Traducere realizata de Gabriela Ioana Apetrei.

About these ads
Etichete:

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Categorii

Online

Stats

  • 435,094 hits
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 34 other followers

%d bloggers like this: