Programa analitica (II)

Posted on: 24 Noiembrie, 2007

Comunicarea. Acesta este celălalt aspect comportamental pe care profesioniştii l-au observat atunci când v-au examinat copilul. După cum se explică în Capitolul 6, este nevoie ca două abilităţi separate să comunice. Este nevoie de limbaj expresiv – abilitatea de a se exprima prin gesturi, cuvinte sau simboluri – şi este nevoie de limbaj receptiv – abilitatea de a înţelege ceea ce ni se comunică prin gesturi, cuvinte sau acţiuni. Copiii cu autism întâmpină adesea dificultăţi fie cu unul dintre cele două aspecte fie cu ambele şi primesc instrucţie îndelungată din partea profesorilor şi a logopezilor pentru a-i învăţa să comunice mai bine. Însă comunicarea presupune mai mult decât a trimite sau a primi mesaje; comunicarea este deasemenea parte a interacţiunii sociale.

De exemplu, aţi simţit vreodată că fiul dumneavostră vă comunică ceva, cum ar fi faptul de a vă cere suc ca unui străin, fără a coştientiza cine sunteţi? Comunica cu dumneavoastră fără însă a manifesta recunoaşterea socială sau fără a stabili contact vizual. Profesioniştii identifică acest tip de problemă drept una de “comunicare socială” şi reprezintă un domneiu important ce trebuie predat copiilor cu autism.

Iată câteva exemple de abilităţi de comunicare care pot fi predate copilului dumneavoastră:
– Abilităţi fundamentale care presupun concentrarea atenţiei ( de exemplu, stabilirea contactului vizual la auzirea numelui);
– Imitarea activităţilor, cuvintelor şi sunetelor celor din jur ( de exemplu a celor de-o vârstă);
– Utilizarea obiectelor, a cuvintelor care exprimă acţiuni sau a ambelor;
– Utilizarea de propoziţii formate din unul, două sau trei cuvinte;
– Stăpânirea conceptelor de recurenţă (“mai mult”), negaţie şi afirmaţie (“da”);
– Utilizarea unui sistem de comunicare alternativ precum limbajul semnelor, sistemul de comunicare prin imagini sau sistemul de comunicare compiuterizată.

Abilităţile de autoservire. Aceste abilităţi reprezintă acele activităţi ale vieţii cotidiene de care toţi oamenii au nevoie pentru a participa cât mai deplin şi cât mai independent cu putinţă în cadrul familiei, al comunităţilor şi în şcoli. Mulţi copii fără dizabilităţi învaţă aceste abilităţi de autoservire – spălatul independent, utilizarea toaletei şi mâncatul cu lingură şi furculiţă – imitând alţi copii şi pe părinţii lor. Învăţarea prin observare şi imitare este foarte dificilă pentru copiii cu autism, astfel că aceste abilităţi trebuie să fie predate sistematic. Uneori suntem tentaţi să ne aşteptăm ca toţi copiii să înveţe singuri abilităţile de autoservire, însă acest lucru este complet greşit dacă fiul dumneavoastră este autist. Pentru a dobândi aceste abilităţi importante, copiii cu autism au nevoie de un program educaţional susţinut care să aibă loc atât acasă cât şi în şcoală.

De exemplu, momentul potrivit pentru a vă învăţa copilul cum să-şi pună haina pe el este acela când vrea să iasă afară. Iată câteva exemple de abilităţi de autoservire:
– Îmbrăcatul şi dezbrăcatul;
– Utilizarea toaletei;
– Îngrijirea şi igiena personală;
– A avea grijă de bunurile proprii ( de exemplu facerea patului, spălarea hainelor);
– Gătitul şi pregătitul mesei.

Abilităţi motrice. Poate că aţi citit sau aţi auzit că, copiii cu autism prezintă, de obicei, mai multe abilităţi motrice decât copiii sănătoşi de aceaşi vârstă. Deşi copiii cu autism prezintă în general mai puţine dificultăţi în acest domeniu decât la nivelul comunicării sau al abilităţilor sociale, unii au dificultăţi la nivelul motricităţii fine şi grosiere. De exemplu, unii copii cu autism pot întâmpina dificultăţi în a apuca obiecte mici între degetul mare şi cel arătător sau în a ţine corect un creion. Alţii pot avea probleme cu abilităţile motrice grosiere precum mersul drept sau mersul cu tricicleta.

Iată câteva exemple de abilităţi motrice ce pot fi predate în şcoală:
– Mersul cu tricicleta;
– Aruncarea şi prinderea mingiei;
– Tăiatul cu foarfece;
– Introducerea fiselor în maşini;
– Aplicarea machiajului;
– Bărbieritul.

Abilităţile vocaţionale. Pe măsură ce copilul dumneavoastră creşte, ar trebui să se insiste mai mult asupra predării abilităţilor domestice, de recreere, comunitare şi vocaţionale. Aceste abilităţi devin în mod special importante deoarece copilul dumneavoastră are nevoie de ele pentru a funcţiona cât mai independent. Recent s-a acordat o atenţie deosebită pregătirii persoanelor cu dizabilităţi de dezvoltare pentru eventuala abordare a unei slujbe.

În trecut, adulţii cu autism erau foarte rar consideraţi a fi candidaţi pentru o slujbă reală. Acest lucru se schimbă datorită programelor care demonstrează faptul că, cu ajutorul necesar, multe persoane cu autism pot fi angajaţi pe o serie de posturi. Aceste joburi include asistent de bibliotecar, muncitor în industria alimentară, funcţionar, operator imprimantă şi operator cablu. Pregătirea pentru trecerea la o slujbă trebuie să înceapă cu mult înainte de terminarea şcolii. În cazul în care copilul dumneavoastră are sub 18 ani, trainingul vocaţional ar trebui să îi ofere mai multe tipuri de pregătire pentru mai multe tipuri de joburi. Tipurile de joburi ar trebui restrânse pe măsură ce copilul creşte astfel ca pregătirea să se poată centra asupra unei anumite slujbe. Desigur, pentru acest lucru este necesar ca profesorii să cerceteze comunitatea pentru a identifica tipurile de joburi disponibile şi abilităţile pe care le cer majoritatea angajatorilor pentru un anumit tip de slujbă. Capitolul 10 dezbate în detaliu opţiunile vocaţionale pentru tinerii adulţi cu autism.

Problemele comportamentale. Aţi observat cu siguranţă faptul că fiul sau fiica dumneavoastră repetă anumite acţiuni precum crizele (tantrums), agresivitatea faţă de profesori, colegi sau sine, datul din mâini, învârtirea obiectelor sau aranjarea la linie a jucăriilor mai des decât alţi copii. Aceste comportamente pot ridica probleme în şcoală deoarece ele pot afecta procesul de învăţare.

De exemplu, dacă fiul dumneavoastră manifestă mai mult interes faţă de învârtitul roţilor unei maşinuţe răsturnate decât faţă de a împinge maşina înainte şi înapoi spre un coleg, posibilitatea ca alţi copii să vrea să se joace cu el scade. Astfel de comportamente pot ridica probleme şi acasă, deasemenea. Aceste comportamente necesită atenţie oridecâteori afectează procesul de învăţare sau participarea deplină în cadrul familiei sau a comunităţii. Există de asemenea comportamente pe care copilul dumneavoastră ar trebui să le stăpânească până la o anumită vârstă, însă acest lucru nu se întâmplă. Aceste comportamente pot include jucatul adecvat cu jucăriile, menţinerea interesului pentru o activitate pentru ma mult de câteva secunde sau folosirea limbajului social (precum “bună” şi “pa”). Copiii cu autism au propriul set de probleme comportamentale care pot afecta modul în care ei se implică în procesul de învăţare. Aceste probleme ar trebui abordate acasă sau la şcoală oridecâteori se ivesc.”

Text tradus din Children with Autism, A Parent’s Guide, edited by Michael D. Powers, Woodbine House, 2000

Traducere realizata de Gabriela Ioana Apetrei

Anunțuri
Etichete:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 613,229 hits
%d blogeri au apreciat asta: