A comunica, a spune, a arata (I)

Posted on: 19 Noiembrie, 2007

„La copiii autisti aparitia limbajului este mult intarziata si rareori are functie de comunicare. Cerce-tarile arata ca in jur de 50% dintre persoanele cu autism nu au limbaj verbal, iar cei care totusi vorbesc, sunt caracterizati printr-un sever deficit verbal, dificultati in intelegerea vorbirii, dificultati de perceptie si de emitere a vorbirii, inversari de pronume si vorbire metaforica.

Pot repeta o serie de cuvinte un timp indelungat, ori pot emite sunete articulate sau nearticulate fara sens, au dificultati in obtinerea unui sunet sau a unui grup de sunete, a unui gest in solicitarea unui obiect, in exprimarea unui fapt sau a unei intentii. Aceasta lipsa de apreciere a valorii simbolisticii si a aspectelor functionale ale limbajului, face ca ei sa aprecieze mai mult forma cuvintelor decat continutul lor in comunicare. Atunci cand copiii autisti vorbesc, emiterea cuvintelor este neclara, imprecisa. Anumite fraze sau cuvinte preferate insa pot fi pronuntate corect. Exprimarea si intonatia sunt deseori nepotrivite, la fel si modul de utilizare a volumului vocii.

Uneori, pentru a obtine de la ceilalti o reactie previzibila, ei pun intrebari asteptand sa auda un anumit cuvant sau o fraza in raspuns, alcatuind jocuri de cuvinte. Acest lucru poate fi de multe ori amuzant sau poate fi facut pentru a intarzia sau a evita o problema mai putin placuta ori mai putin previzibila.
Desi ei au permanent sansa de a utiliza limbajul in mod spontan, corect, totusi nu reusesc sa dezvolte un sistem de comunicare, fie el chiar rudimentar. In ciuda abilitatii de a reda identic vorbirea altora, copiii autisti folosesc foarte rar vorbirea cu scop de comunicare. Si atunci, ei trebuie invatati ca vorbirea, indicarea, gesturile, cuvintele scrise, imaginile pot constitui un mod de a-si face cunoscute si satisfacute dorintele, nevoile.

Caracteristica lor este lipsa intentiei de comunicare (ei nu sesizeaza faptul ca vorbirea, semnele, gesticulatia pot fi utilizate pentru a-si face cunoscute dorintele, nevoile). Si acest aspect incetineste mult procesul de terapie a limbajului. Dupa ce au fost invatati un mod de comunicare, procesul de terapie si educatie devine mult mai usor. Atunci cand este vorba de un copil autist aceste intentii de comunicare si mesaje transmise sunt extrem de importante. Este mult mai usor sa se lucreze cu un copil care spune ,,apa” in loc de ,,mi-e sete, vreau apa, suc, ceai etc.”, decat cu unul care repeta fraze elaborate, dar fara sens.

Pentru un copil autist cuvintele au diverse semnificatii, dar chiar si atunci cand copilul pare ca intelege tot ce se cere de la el si ca intelege toate cuvintele, este inutil sa folosim fraze lungi, incarcate cand i ne adresam. Un limbaj simplu va ajuta copilul sa inteleaga mai repede si mai bine mesajul transmis. Adica, in loc de „ Andrei, mergi in bucatarie, ia un pahar, desfa sticla si umple-l cu apa, apoi bea” spuneti simplu „ Andrei ia-ti apa si bea.” Mesajul va fi clar, copilul va intelege ce se asteapta de la el si ce are de facut.

Se intampla insa si situatia inversa, cand ei isi aleg singuri modalitatea de comunicare cu care vor sa ne transmita gandurile si dorintele si noi trebuie sa decodificam mesajele pe care ni le transmit. Cand trebuie sa descoperim in modul de comunicare al copilului gesturile/comportamentele care exprima faptul ca el vrea ceva, ca este trist sau vesel, ca ii este foame sau sete, cald sau frig, frica etc.”

Articol preluat din cartea: Autism. Cartea pentru parinti, Daniela Cucuruz (Martinescu), editura Licentia Publishing, Bucuresti, 2004.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 591,446 hits
%d blogeri au apreciat asta: