Dezvoltarea limbajului

Posted on: 25 Octombrie, 2007

Psiholog Gabriela Negoescu 

Intarziere in dezvoltarea limbajului” – diagnostic de sine statator sau simptom al altor tulburari de dezvoltare?

Copilul nu vorbeste” este ceea ce remarca adultii din jurul copilului si care ii alerteaza cel mai frecvent pe parinti si bunici. Alte simptome ca agitatia exagerata, neatentia, lipsa nevoii de afectiune, comportamentele bizare si repetate sau lipsa interactiunii cu ceilalti pot trece uneori neobservate de catre adultii din jurul copilului, nu si limbajul.
In mod firesc copilul la 9-10 luni achizitioneaza primele cuvinte pe care le intelege si le foloseste in context: de exemplu copilul spune ”ape” atunci cand vede biberonul cu lapte. Capacitatea copilului de a verbaliza este in legatura cu imitatia si relationarea sociala.

Intarziere in dezvoltarea limbajului” poate fi un diagnostic de sine statator care sa nu atraga cu sine si alte intarzieri in dezvoltarea generala. De multe ori insa intarzierea in dezvoltarea limbajului este un simptonm al altor deficiente cum ar fi intarzierea in dezvoltarea intelectului a motricitatii gurii si organelor fono-articulatorii sau lipsa abilitatii in stabilirea relatiilor sociale. Cand ne referim la dezvoltarea limbajului, urmarim doua aspecte: intelegerea limbajului si vorbirea copilului.

Trei niveluri in dezvoltarea limbajului

Dezvoltarea limbajului la copii trebuie urmarita la trei niveluri. Primul nivel este pronuntia. Fie ca un copil nu are limbaj, fie ca nu pronunta anumite sunete, sau ca le omite doar in anumite cuvinte, exercitiile logopedice de corectare a pronuntiei pot fi sustinute cu fisele de pronuntie a sunetelor si cele de pronuntie in cuvinte. Fisele de pronuntie a sunetelor contin fotografia gurii in pozitia specifica fiecarui sunet. Fiecare fisa de pronuntie in cuvinte contine siruri de exercitii logopedice cu cate un sunet, cuvinte cu o silaba, doua si trei silabe, propozitii scurte si imagini cu obiecte a caror denumire incepe cu sunetul respectiv.

Al doilea nivel in dezvoltarea limbajului este vocabularul. Acesta este esential in conectarea copilului la lumea din jur si are cea mai mare pondere in dezvoltarea limbajului. La fel de mare pondere o are si in materialele Edurelle. Partile corpului, obiecte personale, jucarii, imbracaminte, fructe, legume, mobilier sunt doar cateva dintre categoriile de cuvinte obligatorii din vocabularul oricarui copil fie si doar la nivel de intelegere. Folosirea cartonaselor cu imagini reale si pronuntarea cuvantului ce denumeste obiectul respectiv de catre adult are efecte spectaculoase in dezvoltarea limbajului. Ceea ce se intampla este ca un singur obiect detasat complet de fond este asociat cu singur cuvant. Legatura concept-cuvant este clara si durabila.

Al treilea nivel este formarea propozitiilor. Atunci cand copilul a achizitionat suficient vocabular si se exprima printr-un singur cuvant, e necesar sa treaca la acest nivel. Materialele Edurelle de formare a propozitiilor reprezinta pe de o parte fisele gramaticale care vizeaza orientarea spatiala: sus-jos, stanga-dreapta, raporturile spatiale pe-sub-in-langa-in fata-in spatele, orientarea in timp: trecut-prezent-viitor, raporturi intre obiecte: mare-mic, lung-scurt, subtire-gros, cald-rece. Aceste fise gramaticale pregatesc formarea corecta si cu claritate a propozitiilor.

Materialul de formare efectiva a propozitiilor este o shema cu 2 sau 3 figuri geometrice, fiecare figura geometrica reprezentand o parte de vorbire. Imaginile din Vocabular sunt incadrate in figura geometrica respectiva De exemplu persoanele sunt incadrate in cerc, actiunile in triunghi si obiectele in patrat. Dupa cateva exemple de propozitii, copilul va putea forma singur o propozitie alegand imagini cu o persoana, o actiune si un obiect, si astfel schema Subiect-Actiune-Obiect (Complement) va fi respectata iar copilul isi va insusi aceasta topica a cuvintelor si nu va omite nici unul dintre cuvinte.

Pentru mai multe detalii nu ezitati sa ne contactati la acest mail.

Anunțuri

2 răspunsuri to "Dezvoltarea limbajului"

Sunt interesata de achizitionarea unui set de materiale Edurelle pt. baietelul meu de 3,6 ani care se afla in terapie (ABA).Multumesc!

Buna ziua,
Tot ce trebuie sa faceti este sa treimiteti un mail la edurelle@yahoo.com si le veti primi prin posta in timpul cel mai scurt.
Multumesc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 613,229 hits
%d blogeri au apreciat asta: