Evaluarea abilitatilor copilului la intrarea intr-un program ABA

Posted on: 8 Octombrie, 2007

Traducere din “BEHAVIORAL INTERVENTION FOR YOUNG CHILDREN WITH AUTISM” by Catherine Maurice, Gina Green & Stephen C. Luce

„Atunci când evaluaţi abilităţile copilului, ţineţi cont de următoarele aspecte:

1. Copilul dă dovada acestei abilităţi la comandă verbală? Există copii care pot face anumite lucruri spontan, dar nu şi la cerinţa adulţilor. De exemplu, puteţi sesiza că atunci când se joacă, copilul numeşte anumite obiecte, dar, când îi arăţi respectivul obiect şi îi ceri să îl numească, nu poate face acest lucru. Atunci când evaluaţi abilităţile copilului, fiţi siguri că el poate răspunde atunci când îi puneţi întrebarea corespunzătoare.

2. Abilitatea e prezentă fără ajutorul dumneavostră? Atunci când evaluaţi o anumită capacitate, trebuie să determinaţi nivelul la care se află copilul fără a fi ajutat. De pildă, când doriţi să aflaţi dacă el poate urma instrucţiile simple, dă-i comanda, fără a-i oferi vreun gest ajutător (de exemplu, nu indicaţi către pantofi când îi spuneţi “Ia-ţi pantofii!”). Sau, când vreţi să ştiţi dacă poate îndeplini activităţi simple (de exemplu, puzzle sau sortare de forme), prezintaţi-i activitatea şi oferiţi-i o instrucţie verbală (de exemplu, “Fă puzzle!”), fără a îi oferi vreun ajutor fizic.

3. Abilitatea are consistenţă în timp? Anumiţi copii nu sunt constanţi în răspunsurile lor. Este importantă stabilirea faptului că o anumită capacitate poate fi demonstrată în mai multe ocazii diferite. Doar pentru că o dată copilul a reuşit să facă ceva, nu înseamnă că acea abilitate face parte din repertoriul său. Atunci când realizaţi evaluarea unei abilităţi, trebuie să oferiţi mai multe oportunităţi pentru a determina dacă răspunsurile copilului sunt consistente în timp (de exemplu, în 8 cazuri din 10).

4. Sunt prezente toate componentele abilităţii? Copilul poate fi capabil să dea dovada prezenţei unei părţi a abilităţii, dar nu a întregii abilităţi. De exemplu, el poate fi în stare să identifice trei părţi ale corpului sau să imite una sau două acţiuni. Deşi acesta este un bun început, trebuie să vă asiguraţi că el poate realiza un număr adecvat de răspunsuri în cadrul fiecărui program. În determinarea numărului adecvat de răspunsuri pentru fiecare program, luaţi în considerare vârsta copilului (de exemplu, majoritatea copiilor preşcolari pot identifica 10 sau mai multe părţi ale corpului). Atunci când evaluaţi un anumit program (de exemplu, instrucţiile simple), trebuie să determini şi numărul corespunzător de răspunsuri şi să evaluezi performanţa copilului per total.

5. Abilitatea este demonstrată în prezenţa unor persoane diferite, în diverse contexte, cu stimuli variaţi? Uneori, copiii cu autism pot da dovada unor abilităţi numai faţă de anumite persoane (de exemplu, numai faţă de mamă), numai în contexte specifice (răspunde la comanda “Ia-ţi cana” nunmai în bucătărie, unde sucul este la vedere) sau numai faţă de stimuli specifici (de exemplu, Thomas The Train, dar nu şi alte jucării). Atunci când evaluaţi o anumită abilitate, fiţi siguri că prezenţa ei poate fi demonstrată în faţa unor persoane diferite, în mai multe contexte şi cu stimuli diferiţi.”

Anunțuri

21 răspunsuri to "Evaluarea abilitatilor copilului la intrarea intr-un program ABA"

Care ar fi primele semne ce ar putea sa impuna unui parinte o serie de intrebari, cu privire la resursele precare ale copilului sau? La ce varsta poate fi sigur ca este vorba de elemente autiste si care este varsta cea mai potrivita pentru inceperea terapiei?
Pe ce perioada de timp (care este media unui astfel de program)se poate extinde o astfel de terapie?

Diagnosticul de autism, note autiste, intarzierea in dezvoltarea psihica sunt diagnostice puse doar de medicul psihiatru si doar dupa o examinare complexa a copilului. Semnele autismului se pot vedea din primul an de viata – daca debutul se instaleaza devreme. In cazul in care dezvoltarea copilului este normala pana la varsta de aproximativ 2 ani semnele apar mai evident dupa varsta de 2 ani.
Insa, diferenta intre intarzierea psihica, tulburarile de limbaj, deficientele auditive, ADHD si autism o poate face doar medicul psihiatru pe baza unor simptome ca:
– copilul nu raspunde la nume;
– nu face contact vizual, spontan sau la cerere;
– nu raspunde la comenzi simple insotite sau nu de gesturi;
– se joaca in mod anormal cu jucariile (invarte rotile masinilor, lasa cuburile sa cada pentru a auzi zgomotul);
– nu imita adultul in simple actiuni;
– nu arata / da obiecte familiare la cerere;
– nu numeste persoanele / obiectele din jur;
– nu-si foloseste vocea pentru a-si face cunoscute nevoile, sentimentele;
– aliniaza obiectele,merge pe varfuri, flutura mainile;
– etc
Durata programului de terapie o „stabileste” copilul, in functie de ritmul sau propriu de dezvoltare si invatare, in functie de varsta la care incepe terapia, si mai ales in functie de diagnostic. Poate sa dureze 6 luni, sau un an, sau doi sau toata viata.

Care ar fi primele programe ce ar trebui facute intr-o terapie ABA pt o fetita in varsta de 2.5 ani diagnosticata cu autism infantil inalt functional ?

La 2 ani copilul are mari sanse sa recupereze frumos intarzierea cauzata de tulburarea autista. Programul trebuie sa tina seama de varsta fetitei, de ceea ce poate ea deja sa faca si ceea ce inca nu face.
Programul incepe cu ceea ce copilul deja stie si poate deja sa faca pentru a da ocazia sa fie puternic si mult recompensata pentru reusitele ei. Se obtine astfel o cooperare intre terapeut si copil si se incepe terapia pe un fond pozitiv.
Apoi, incet, incet se introduc programe in functie de ceea ce copilul nu poate face (programe pentru insirea abilitatii de a imita, programe de joc, de verbalizare, de limbaj receptiv si expresiv, motricitate fina etc., ). Toate aceste programe si itemii lor se introduc in functie de copil si doar de terapeuti experimentati care cunosc copilul si principiile de terapie comportamentala.

Buna, La 1 an si 5 luni cel mic:
– copilul raspunde la nume foarte rar.
– face contact vizual spontan dar nu la cerere;
– nu raspunde la comenzi simple insotite sau nu de gesturi;
– are tendinta (cam 30-40% din activitated de joaca) sa se joace in mod anormal cu jucariile (le intoarce);
– nu imita adultul in simple actiuni;
– nu arata / da obiecte familiare la cerere;
– nu numeste persoanele / obiectele din jur;
– nu-si foloseste vocea pentru a-si face cunoscute nevoile, sentimentele;

Poti te rog sa-mi dai multe detalii despre cum il pot evalua? Sunt criteriile de mai sus de ajuns pentru a face o catalogare un diagnostic?
Mersi,

Buna ziua,
este foarte greu la aceasta varsta sa evaluezi corect achizitiile unui copil. Si este imposibil de stabilit un diagnostic fara a vedea copilul.
Lucrati intens o vreme cu copilul, cu recompensa puternica, pentru stabilirea contactului vizual la cerere (sau o alta abilitate pe care doriti sa o invete) si vedeti ce rezultate aveti.
Asigurati-va ca nu este preocupat (un joc, o activitate, TV etc), stati aproape de copil, strigati-l pe nume apoi duceti recompensa in dreptul ochilor dvs. Cand isi va indrepta ochii spre ai dvs. spunetii entuziast „Bravo” si dati-i recompensa. Puteti completa „Te-am strigat doar ca sa-ti dau ceva bun.”
Treptat incercati sa nu mai duceti recompensa la ochi si vedeti daca face contact vizual singur.

Daca nu aveti nici un succes dupa mai multe incercari mergeti cu copilul la un specialist.
Nici un specialist nu va poate raspunde la intrebare fara sa vada copilul.

Ce asi vrea sa mai stiu este, cum comunica copilul dvs cu cei din casa (intelegand ca inca nu foloseste limbajul verbal)
Astept vesti.
Numai bine

am un baietel de 2,6 luni si inca nu vorbeste daca vrea un lucru ma impinge spre lucrul respectiv sau tipa in directia lui.Nu raspunde la nume se joaca cu rotile de la masini si diverse obiecte le pune pe jos si le invarte.Mai nou adca nu-i dai ce vrea el se loveste cu capul de masa sau isi da palme peste fata.Am fost cu el la neuropsihiatru la pol. eforie si ne-a spus ca are un comportament cu tenta autista dar nu pot se se pronunte sigur sa mai revenim peste o luna .A dat reteta cu TIMONIL Sirop si ENCEPHABOL suspensie nu stiu ce sa fac sa-i dau tratamenutul sau nu are multe reacti adverse sa mai incerc si la alti midici unde si ce sa mai fac ca nu stiu.Daca poti sa ma ajuti cu un sfat ITI MULTUMESC .

Buna ziua,
destul de multe lucruri din descrierea dvs nu reprezinta aspecte pozitive ale dezvoltarii copilului dvs.
Medicamentele au rolul lor insa nu-l vor invata pe copil sa vorbeasca. Ele sunt stimulente cerebrale, ajuta la marirea duratei si la stabilitatea atentiei, ajuta la reducerea manifestarilor agresive, insa doar prin terapie puteti recupera intarzierile in dezvoltarea copilului.
Va invit la curs, sambata 24 ianuarie, sa aflati mai multe amanunte despre terapia ABA si rezultatele ei.
https://autismro.wordpress.com/2009/01/05/curs-recuperare-si-terapie-in-autism-2/
Numai bine

multumesc de raspuns dar as vrea sa merg undeva la o clinica sau medic specialist nu suntem siguri de diagnostic . dignosticul i la stabilit din ce le-am explicat noi

Copilul a ajuns la un punct in care poate intelege parintii, adica stie ce-l doare, stie ce vrea sa manance, cunoaste cifre si litere dar nu le scrie( le cunoaste mecanic). El este diagnosticat cu retard in dezvoltarea vorbirii cu elemente de autism. Ce solutii ne puteti oferii pentru a evolua in comunicarea cu el? Va implor sa ma ajutati. Multumesc

Am inteles ca exista anumite carti ce ne pot ajuta. unde le putem gasi? si pretul lor ? Multumesc

Buna ziua,
copilul stie ca-l doare, si stie ce vrea sa faca, dar el trebuie sa invete sa comunice celorlalti ce-l doare si ce simte, iar acesta este un obiectiv realizabil cu multa munca (terapie).
Va recomand sa cititi „Lasa-ma sa-ti aud glasul” de Catherine Maurice, aparuta la editura Curtea veche. Cartea costa aprox 26 lei.

copilul meu are 4 anisori…este diagnosticata de la virsta de 2 ani cu note din autism…nu spune decit 2-3 cuvintele…este foarte inteligenta,dar inca nu face nicio comanda …intelege ce i se spune,dar nu poate sa execute comanda care i se cere…asa de la sine face anumite comenzi care daca i se cer verbal sa le faca,nu le face…astept raspuns …multumesc

FETITA MEA ARE 3 ANISORI.DE LA 6 LUNI AM AFLAT CA ARE SPASMUL HOHOTULUI DE PLINS.CAND SE LOVEA FOARTE TARE SAU CIND NU AI FACEAM MOFTURILE.LA 1 AN SI 5 LUNI AM FOST CU EA LA MEDIC NEUROLOG.MI SA RECOMANDAT SA-I DAU TIMONIL SIROP CA SA NU MAI LESINE.SA FACUT SI ELECTROENCEFALOGRAMA DAR TOTUL ESTE BINE.NU A IESIT NIMIC RAU.DAR TOTUSI…IA TRATAMENT SI TOT MAI LESINA,CAM DE 2- ORI PE LUNA .OARE NU AI FACE RAU ACEST MEDICAMENT?DE CE MAI LESINA?AI DAU 5ml DIM SI7,5 ml seara.fetita are 19 kg.este BUN SI LA SPASMUL HOHOTULUI DE PLINS?VA ROG DIN SUFLET SA-MI DATI UN RASPUNS.MULTUMESC.

am o fetita de 6 anisori care acum 3 ani a fost diagnosticata cu usoare forme de autism si retard psihic.a inceput sa rosteasca primele cuvinte la 1an si jumatate dupa care pana la varsta de 2ani si 8 luni nu a mai spus nimic .i-am facut tratament cu encefabol ,tanakan sinu dupa mult timp rezultatele au inceput sa apara ,ainceput sa rosteasca cuvinte sa se socializeze cu oamenii si cu copii ,stie aproximativ toate obiectele din casa si din afara ei.pe care le si denumeste ,se imbraca si se dezbraca singura ,se incalta singura fara sa incurce niciodata stangul cu dreptul isi aranjeaza singura imbracamintea,numara ,singura problema este in „era adjectivelor”-mult-putin;mare-mic etc.si culorile. as dori un raspuns de la d-voastra.va multumesc anticipat

buna
sunt pe punctul de a adopta un copil care este in familia mea in plasament de la 7 luni in momentu de fata copilul are 4 ani si 7 luni,ca si tratament a avut encefabol,cerebrolizin,tanacan.Ca si probleme avem:insistenta in anumite actiuni,priveste uneori becul,in momentul in care se bucura de ceva se joaca posesiv cu manutele sau cu degetele. Care sunt sansele lui de recuperare (in procente daca se poate si care sunt sansele lui de a se descurca ca si individ in viata
Va multumesc!

Buna ziua,
Ati spus ca are 4 ani si 7 luni dar nu mi-ati spus care este diagnosticul lui?
Nu mi-ati spus cat de mult si de corect si functional vorbeste?
Cum interactioneaza/se joaca cu copiii?
Cum raspunde la sarcini in casa / sarcini de „studiu” (atunci cand doriti sa-l invatati diverse notiuni”
Recuperarea daca copilul are autism depinde foarte mult de cat de multa terapie face (intre 20 si 40 ore pe saptamana pentru rezultatele cele mai bune), de varsta la care incepe terapia (cu rezultatele cele mai bune daca incepe intre 2 si 3 ani), de pozitia in care se situeaza in spectrul autist, daca mai are si alte afectiuni si mai ales depinde si de contributie dvs ca familie la educatia copilului.
Viitorul nu-l poate prezice nimeni, dar lunad in considerare aceste aspecte cred ca puteti trage singur unele concluzii.
Cu respect,

Pai copilul are ca si diagnostic elemente de autism cu usor retard…De vorbit vorbeste destul de mult si corect avem doar problema cu litera (X) doar ca asta nu nea speriat din cauza lipsei se calciu sia pierdut dintii de sus…
Este foarte ambutios invatam poezii
Noi ca si familie de la inceput de cand lam luat de la varasta de 7 luni am comunicat mult cu el am facut gmnastica compotramentul lui de acasa se apropie de comportamentul unui copil normal doar in momentul cand iesim in oras nu prea are rabdare cand ne oprim sa povestim cu cineva.
Uneori este foarte insistent pentru a obtine ce vrea
Va multumim

copilasul meu, in varsta de 1 an si 1 luna spune doar un cuvant cu sens, mama. de inteles intelege mai multe, daca il intreb unde e un obiect pe care il stie se uita la el dar nu-l arata. ma ingrijoreaza modul cum se joaca: pune masina pe un postament si o urmareste cum se misca, rotile in special, tranteste sticlele de plastic goale si le face sa zornaie, arunca cuburi pe parchet. dar nu doar asa se joaca, mai si aranjeaza cuburile si le muta de colo-colo in cutii, pe rafturi etc.
in rest, nu am mai observat nimic altceva bizar. are contact vizual, raspunde cand il strig, desi nu in absolut toate cazurile, face „pa” dar nu chiar cand il rog ci dupa cateva minute, la fel si cu batutul din palme, dar abia le-a invatat si ma gandesc ca de asta. daca ii spun sa-mi dea ceva nu o face, cel mult arunca obiectul spre mine. si nu sta singur, nu fuge la el in camera daca avem musafiri…
e cazul sa ma ingrijorez?

am o nepotica de 3ani si jumatate care nu vorbeste bine,nu presteaza atentie,si e putin nervoasa daca nui facem pe plac.Cunoaste lucrurile din casa ,stie totul,o trimit sami aduca ceva ,raspunde si vine cu lucrul cerut,stie cum o cheama ne arata in fotografii dar daca o intrebam cum o cheama da din cap ca nu vrea sa spunasi cum am zis se vede in fotografie spune….uite Sara .Daca o strigam se uita la noi sau vine la noi dar nu ne raspunde prin da.Credeti ca este ceva grav

am uitat sa specific ca copilul este in spania si vorbeste si cuvinte spaniole si romanesti iar cind vorbim cu ia intelege si spaniola si romaneste

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 591,448 hits
%d blogeri au apreciat asta: