Stereotipii,Autostimulari, Comportamente neadecvate.

Posted on: 7 Octombrie, 2007

Comportamentele problema la copilul autist

Adesea relatia cu persoanele cu autism sau tulburari de comportament devine dificila din cauza comportamentelor problema. Din cercetarile efectuate de-a lungul timpului de profesionistii in terapia comportamentala si din experienta practica cu copii cu autism reiese ca cele mai eficiente tehnici de schimbare a comportamentului sunt cele din terapia comportamentala. Privite din punct de vedere comportamentalist toate comportamentele, fie pozitive sau negative, sunt invatate din experienta anumitor evenimente care preced comportamentul respectiv (antecedent) si care urmeaza imediat comportamentului (consecinta).
La copilul cu autism comportamentele problema pot prezenta formele cele mai variate si ciudate, chiar daca exista unele tipice si repetitive. Pot fi comportamente-problema extreme: tipatul, aruncatul sau spartul obiectelor, muscatul mainilor, lovituri, trasul de par sau forme mai ciudate precum hiperventilatia sau crizele de apnee (tinutul respiratiei). In cadrul comportamentelor problema sunt incluse si autostimularile, stereotipiile, comportamentele obsesive care desi nu sunt periculoase creeaza subiectului un obstacol in dezvoltare, invatare si socializare.
Copiii cu autism risca sa fie absorbiti de jocuri autostimulante care ii impiedica sa reactioneze la ceea ce se intampla in jurul lor si la cererile celorlalti, sau se pot angaja intr-o activitate obsesiva din care daca sunt intrerupti pot declansa crize de furie. In categoria comportamentelor problema pot fi incluse si ecolalia (imediata sau intarziata) si respiratia gresita; acestea doua fiind la randul lor destul de dificil de controlat. Atunci cand ne confruntam cu un comportament problema, inainte de a actiona asupra lui trebuie sa facem analiza functionala a comportamentului. Este aproape imposibil sa intervenim asupra unui comportament-problema cu o probabilitate ridicata de succes si cu respect pentru persoana respectiva daca nu s-a inteles de ce persoana se comporta astfel. In multe cazuri comportamentele problema exercita o functie comunicativa pentru subiect.
Copilul se foloseste de aceste comportamente pentru a comunica ceva celorlalti, pentru a atinge obiectivele de control asupra comportamentului celorlalti si asupra mediului. Nu toate comportamentele problema se pot interpreta prin aceasta dinamica. dar, totusi consideram ca aceste comportamente problema sunt functionale pentru subiect si pot fi eliminate in cazul substituiri cu alte comportamente adaptative avand aceeasi valoare functionala. Atunci cand facem analiza functionala trebuie sa notam frecventa comportamentului respectiv, intensitatea cu care se manifesta, persoanele in prezenta carora apare si sa urmarim modelul:

ANTECEDENT – situatia in care a aparut comportamentul respectiv (unde era copilul, cu cine, ce facea copilul sau ce i s-a cerut sa faca, daca a fost interupt din vreo activitate etc);

COMPORTAMENT – descrierea exacta a comportamentului (a tipat, a tipat si s-a muscat de incheietura maini, a lovit cu mana, a tras de par); cu cat datele sunt mai clare cu atat comportamentul va fi mai bine inteles;

CONSECINTA – ce s-a intamplat imediat dupa aparitia comportamentului problema (ex. copilul a inceput sa tipe pentru ca vrea o jucarie iar mama i-a dat jucaria respectiva).

Trebuie sa obtinem informatii si asupra dinamicii care mentine activ acel comportament: – ce functie indeplineste ( comunicativa sau autostimulanta); – ce comportamente alternative pozitive ar putea fi folosite de subiect pentru a indeplini aceleasi functii. Trebuie sa tinem cont de un lucru foarte important – o singura manifestare a comportamentului problema nu ne poate spune totul despre el. Este absolut necesar sa se adune date despre situatiile in care apare si consecintele care au urmat pentru a determina cauzele si functiile comportamentului respectiv. In continuare voi prezenta un exemplu de comportament problema; cum este intarit de consecinta primita si cum trebuie actionat pentru a duce la extinctia lui. Comportamentul – “crizele de tipat” Antecedent: “copilului i se cere sa incheie o activitate placuta pentru a merge la lectii” Comportament: “copilul face o criza de tipat” Consecinta: “il mai lasam sa se joace putin ca sa se linisteasca” EFECTUL: va invata ca poate evita lectiile daca tipa si cu timpul va fi din ce in ce mai greu sa-l oprim din tipat. Modul corect de a ne comporta cu acest tip de reactie este ca in momentul in care tipa sa-l oprim din activitatea pe care o face si sa mergem la lectii. Nu facem nici o referire la plans sau tipat ci ne purtam ca si cum nu am auzi ca plange laudandul pentru cat de “frumos te-ai jucat mai devreme dar acum trebuie sa mergem la lectii”. Nefacand nici o referire la comportamentul problema acesta va disparea prin extinctie pentru ca nu a existat nimic care sa-l intareasca. Pentru a putea preveni acest tip de reactie este foarte bine sa anuntam copilul din timp “te mai las 5 minute, apoi trebuie sa mergem la lectii”. In cazul copiilor cu autism putem preveni multe reactii neplacute daca ii informam din timp cat mai au la dispozitie pentru activitatea respectiva. Acelasi comportament poate avea functii diferite la fiecare copil in parte, de aceea nu putem interveni la toti in acelasi mod. Trebuie sa analizam de ce se poarta copilul asa inainte sa intervenim asupra comportamentului. Un copil poate sa tipe pentru ca vrea atentie iar altul pentru ca vrea sa fie lasat in pace; in fiecare situatie se va interveni in mod diferit.   psiholog Anca Neagu

Anunțuri
Etichete:

6 răspunsuri to "Stereotipii,Autostimulari, Comportamente neadecvate."

Buna ziua,

Copilul meu are 13 ani si, in ultimul timp are un comportament pe care nu reusesc sa-l inteleg si nu stiu cum sa reactionez. Brusc, aparent fara sa se intample nimic, se repede la perdelele de la geamuri si le da pe toate jos. Ieri, in plus, in timp ce lucra cu terapeutul, l-a infascat de par, ceea ce nu s-a mai intamplat la el pana acum. Trebuie sa va spun ca inainte de acest lucru a dat jos toate perdelele.
Am incercat ca atunci cand da perdelele jos sa reactionez prima data cu indiferenta iar apoi prin a-l pedepsi (nu mai primea recompense), insa observ ca acest comportament se repeta si nu reusesc sa inteleg de ce reactioneaza astfel.

Cu multumiri

Asa sunt copii de astazi!

Buna ziua Adriana,
aceste articole ori comentarii scrise de pariti sunt despre copii cu tulburari de dezvoltare, in nici un caz despre copii prost crescuti. Pe acest site sunt informatii despre copii cu autism.

am nevoie de ajutor!avem o fetita de 2 ani si 6 luni, sarcina fara probleme, nastere prin cezariana, IA 8, si 10 la 5 min.totul a fost normal, doar ca de 10 luni ne am dat seama ca nu reactyioneaza, raspunde cand o chemam, se bucura, e dependenta de mine, mama, dar sta si cu alte persoane, ii plac desenele animate, acum merge la gradi, dar nu prea interactioneaza cu copii.am locuit in italia pana acum, si nu am avut copii, am fost doar noi, nu stiu…ma tem sa nu fie autista….nu vorbeste deloc, nici mama nu zice doar cateva silabe, asa chineza curata….se face inteleasa, dar nu vrea sa zica nimik….vreau sa stiu daca este vreun medic ce mi l puteti recomanda!multumesc in Italia, diagnosticul este de intarziere psiho motorie
motorie s a recuperat dar psihica….suntem o familie linistita, nu ne certam, nu stiu!

Buna ziua
Caut un psiholog pentru a lucra la domiciliu cu un copil de 2 ani si 2 luni cu tsa. Ne puteti contacta la tel 0741383331.
Va multumesc enorm.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 591,676 hits
%d blogeri au apreciat asta: