Programele ABA

Posted on: 2 Octombrie, 2007

ABA face minuni cu fiecare copil!

De ce?
Pentru ca este un sistem de invatare, un program de invatare prin care isi propune sa modifice comportamentul copilului in mod sistematic si intensiv. Sistemul are obiective clar formulate, impartite in sarcini mici, astfel incat evolutia copilului sa poata fi masurata permanent.
Intarirea comportamentului se face cu recompense, intreg sistemul functionand pe baza acestor intaritori, fie materiali, fie sociali.

Fiecare copil poate face progrese, obiectivele sunt impartite in pasi mici, mici pe care fiecare copil sa-i poata atinge, si daca stacheta este pusa prea sus, se da un pas inapoi si tot la succes se va ajunge. Acum, depinde insa foarte mult ceea ce inseamna acest succes, si de ce depinde el, pentru ca, pana la urma copilul da ritmul programului, si mai ales puterile lui.

Succesul in aceasta terapie depinde de 4 factori MAJORI:
1. Varsta copilului la intrarea in program;
2. Nivelul cognitiv, stabilitatea atentiei si autostimularile;
3. Profesionalismul echipei si al programului terapeutic;
4. Implicarea neconditionata a familiei.

Pentru a exemplifica, va propun 2 exemple de programe, pe durata a unui an:

Primul meu prietenare 10 ani, si a inceput la 8 ani un program de terapie ABA cu 2 ore pe zi, 4 zile pe saptamana. Diagnosticul este de autism, intarzierea in dezvoltare este profunda pe toate palierele si este un copil foarte pasiv.
Dupa un an de terapie baiatul reuseste cu succes sa-si intampine terapeutii cand vin la lectie, este interesat de activitati, isi cheama terapeutii la lucru, in camera la dulapul cu materiale si „ii pune la treaba”.
Comunicare si limbaj – a reusit sa invete sa comunice cu ajutorul imaginilor PECS nevoia de a i se indeplini dorintele (adesea vrea ciocolata, sa i se citeasca o poveste, sa dansam, tic-tac, suc, sandwich, sa asculte muzica etc).
Autoservire – a reusit sa bea cu cana, singur, incet incet, intai o lingura de lichid in ceasca (pentru a nu varsa si a avea succes), apoi doua, trei, acum chiar patru si nu le mai varsa pe tricou. A reusit sa invete sa ia cu mana lui bucata de ciocolata, sa o duca la gura si sa o manance. Inainte nu ducea nimic singur la gura.
Imitare orala – reusit sa invete sa deschida gura, sa scoata limba si sa spuna A.
Limbaj receptiv – a reusit sa discrimineze intre lingura, telecomanda, cana, telefon si minge.
Cognitiv & Joc – construieste un turn de 8 piese, se uita pe carti, da paginile una cate una si asculta povesti.
DA/NU l-a invatat pe NU, in imitare motorie, urmeaza si DA. Dezvoltarea atentiei & joc – conduce cu sutul o minge dintr-un punct in altul, si suteaza in „poarta” pentru a da gol.
Autoservire – isi duce jucariile la loc in dulap dupa fiecare sedinta. Ii place programul, isi iubeste recompensele, ma hartuieste cu imaginile PECS, pentru a i le da tot timpul, si are permanent succese mici dar sigure.

Cel de-al doilea prieten de care vreau sa va vorbesc – are 3 ani si 10 luni, si a inceput programul acum un an jumatate. Are diagnostic de tulburare de spectru autist. La intrarea in program (la 2 ani si 5 luni) nu raspundea la comenzi de nici un fel, nu avea contact vizual, nu vorbea de loc, comportamentele de protest erau vehemente si se inscriau intr-o paleta foarte larga: de la tipete, plans, autoagresivitate, trantit pe jos etc. Intr-un an si jumatate de terapie a trecut insa prin toate aceste programe:
Dezvoltarea imitatiei – din mai multe puncte de vedere: imitatie motorie, imitatie orala, imitatie verbala.
Intelegerea si discriminarea instructiunilor.
Dezvoltarea limbajului receptiv si ulterior expresiv: recunoastere a obiectelor si indicare a lor (receptiv obiecte), recunoasterea si indicarea partilor corpului sau raspunsul la o serie de instructiuni verbale, fara suport gestual.
Contactul vizual a fost una dintre prioritati inca de la inceputul programului.
Invatarea abilitatilor de joc: s-a inceput cu jocuri de puzzle si incastre, inele de pus in ordinea marimii pe stativ, constructii lego.
Alaturi de acestea programul initial continea exercitii pentru dezvoltarea motricitatii fine, potrivire de obiecte si imagini, identice si ulterior similare si asocieri.
Urmatorul pas a fost sortarea mai multor obiecte de acelasi fel, intelegerea conceptului de „la fel” si „diferit” in exercitii multiple implicand diferite categorii de obiecte.
De cand a inceput terapia un loc central i-a revenit Jocului, caruia i-au servit mai multe programe – cuburi, inele, puzzle, prefa-te ca…… joc simbolic de-a……, joc independent, jocul cu mingea, jocul cu tata.
Afirmatii specifice in joc.
Cu exercitiu sunstinut a trecut in 6 luni prin toti itemii programului destinat invatarii schemei corporale proprii, a altor persoane dar si pe papusi.
Categoriile de obiecte – apartenenta la categorii, si denumirea categoriilor de obiecte.
Pentru comunicare si limbaj verbal s-au parcurs o serie de programe incepand cu cel de imitare orala, de exercitii de gimnastica faciala si respiratie, continuand cu multe exercitii de promovare a limbajului si tentatii de comunicare (cantece, poezii si onomatopee) continuand apoi cu imitarea verbala.
Imitarea verbala.
Da/Nu – s-au invatat intai in imitare motorie, apoi in imitare verbala, si in situatii concrete. Un alt obiectiv important a fost sa faca alegerea obiectului pe care si-l doreste. La fel si raspunsul la nume dar si chemarea altor persoane de catre copil. A urmat un program in care a invatat sa raspunda la intrebari sociale si intrebari de cultura generala. Pentru colorat si desen obiectivele au fost: apucarea creionului si folosirea lui cat mai coorect in raport cu varsta copilului (3 ani), coloratul in contur, desenarea imitativa a unor semne.
Functionalitatea obiectelor: Ce faci cu?

Programele au curs unele din altele copilul ajungand sa invete receptiv si expresiv cifrele , culorile , figurile geometrice. A invatat actiuni in vivo si pe imagini, verbe la prezent.
Discriminarea intrebarilor – a fost un program introdus atunci cand Vio nu raspunde corect la intrebari legate de acelasi enunt.
Informatii vagi– a fost un program care a placut mult copilului si a invatat usor sa puna intrebari, pentru ca situatia ii era favorabila. (Ti-am adus ceva !!! Ce mi-ai adus?, Vine cineva !!! Cine vine?)
Intrebari inapoi.
Substantiv+adjectiv.
Pozitii spatiale.
Pronume – programul acesta a inceput dupa 6 luni de la inceputul terapiei si inca exista dificultati in intelegerea pronumelui personal „eu” si „tu”.

Alte programe pe care le-a masterat, nu neaparat in aceasta ordine: Antonimele (10 perechi de antonime);
Programul Memo – venit in ajutorul memoriei;
Verbe la prezent;
Pentru ce este x? (foarfeca, paharul, pantoful…);
Pronumele posesiv;
Pluralul substantivelor;
Afirmatii afirmatii;
Spunemi despre asta;
Povesti;
Singular plural + articol;
De ce?;
Completarea enunturilor logice;
Enunturi cu intrebari multiple posibile;
Ce lipseste;
Nu stiu.
Acum copilul merge la gradinita, spune poezii, striga persoanele de care are nevoie, cere si exprima lucruri, ii „spune” mamei pe cei care l-au suparat, spune povesti, gesticuleaza.

ABA invata copilul sa invete, sa raspunda la cerinte dar cerintele se formuleaza in functie de copil, de puterile copilului, totdeauna cu o treapta mai sus, dar cu posibilitate de intoarcere la treapta anterioara acolo unde copilul are un obstacol de nedepasit.

Anunțuri
Etichete: ,

3 răspunsuri to "Programele ABA"

am si eu un baietel care are cam acelesi manifestari ca cei enumerati mai sus, insa pustiul meu la 9 luni a facut epilepsie , la 2 ani am gasit tratamentul adecvat doar ca nu vorbeste, este agresiv cand nu i reuseste ceva, ma bate nu ma striga, ma i a de mana si ma duce unde are nevoie, vb cateva cuvinte dar le scalceste f rau , tranteste usile, sertarele, cand vrea ma aude am facut exp eu eram in casa si el in curte la circa 100 m, l-am strigat s nu a raspuns , eu i-am zis sa zica da ca sa il aud si sa stiu de el, si intr un final imi raspunde daaaa , ca si cum da te-am auzit dar eu am treaba si nu am timp de tine, cand l strig sa ii dau caramele din orice coltisor cat ar fi de departat iese la chiemarea mea, aparte ca i se vorbeste in 2 limbi si le intelege pe amandoua si rupe cuvinte din amandoua limbile. eu sunt preocupata ca nu vb ptr ca imi este foarte greu sa comunic cu el, am devenit ca doi straini in casa, eu in buc si el in camera lui, ptr ca nu ne mai suportam, cand vreau sa ma joc cu el nu ma lasa sa ii arat ci sa fac numai cum ii place lui, si daca nu cedez abandoneaza el. credeti ca are nevoie de ABA? si unde pot gasi un centru aproape de mine , eu stau in Campina langa Ploiesti. va multumesc. sau macar programe sa pot lucra cu el acasa , mi-am lasat serviciul sa ma ocup de el, ptr ca simt ca il pierd.

Eu sunt terapeut Aba…din cate relatezi ar fi indicat sa te interesezi de un specialist care sa se ocupe de fiul tau. Spre binele lui…cu cat mai devreme, cu atat mai bine! Bafta

Buna ziua! Doresc sa colaborez cu o familie din Bucuresti. Mentionez ca am terminat facultatea de psihologie, masterul de pshologie resurselor umane si lucrez in domeniu de 5ani. Sunt o persoana serioasa, imi plac copiii si am rabdare cu acestia. Puteti sa ma contactati la nr.0721563064 valabil pentru Bucuresti

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Online

Stats

  • 613,033 hits
%d blogeri au apreciat asta: