Dezvoltarea vocabularului

Posted on: 4 ianuarie, 2008

Pentru a se atinge acest obiectiv, de dezvoltare a vocabularului si urmaresc 2 componente: mai intai intelegerea limbajului si abia apoi folosirea lui. Pentru intelegerea cuvintelor este necesar sa avem suport concret: obiecte, imagini ale obiectelor, actiunilor, starilor despre care dorim sa invete copilul. Copilul invata cuvantul mult mai usor dupa ce vede obiectul/imaginea/actiunea, dupa ce foloseste obiectul in sensul lui adecvat.

Obiectivele de inceput vizeaza:

Sa arate obiectele denumite de adult, apoi imaginile acestor obiecte;
Sa asocieze obiectul cu imaginea lui;
Sa gaseasca un obiect denumit dar ascuns usor;
Sa sorteze obiecte de acelasi fel;
Sa imite o actiune la cerere;
Sa foloseasca „da” si „nu” in vorbirea spontana;
Sa identifice in imagini o actiune si ulterior sa o denumeasca;
Sa arate elementele de schema corporala proprii si ale altor persoane;
Sa identifice si sa denumeasca membrii familiei, jucarii, animale, alimente, imbracaminte, obiecte din casa reale si in nimagini;
Sa identifice genul masculin si feminin (fata – baiat);
Sa foloseasca cuvinte „politicoase”: „la revedere”, „multumesc”, „poftim” etc;
Sa asocieze un substantiv cu un adjectiv (mingea mare);
Sa foloseasca un substantiv si un verb (da-mi apa);
Sa identifice obiecte / fiinte / actiuni dupa descriere;
Sa enumere elemente ale unei categorii;
Sa descrie obiecte si imagini;
Sa defineasca o notiune (sa raspunda la intrebarea ce este o masina);
Sa raspunda la intrebari cu „Cine?”, „Ce face?”, „Unde?”;
Sa sorteze dupa cantitate, marime, forma, culoare;
Sa identifice obiectele dupa utilitate;
Sa faca comparatii;
Sa foloseasca trecutul verbelor;
Sa povesteasca lucruri care i s-au intamplat;
Sa relateze doua evenimente in ordinea intamplarii lor.

 Acesta este drumul firesc pe care il parcurge orice copil, inclusiv cei care au deficiente de limbaj, autism, deficienta mintala sau alte deficiente. Pentru acestia din urma se fac programe speciale pentru a invata fiecare dintre aceste lucruri.Copiii cu autism au nevoie de materiale speciale, de imagini speciale in programele de Sortare, Potrivire, Receptiv si Expresiv verbe, Emotii, Atribute etc.

Aceste imagini specifice fiecarui program, trebuie sa aiba anumite caracteristici:
Sa fie imagini ale obiectelor si actiunilor concrete si nu desene;
Sa fie imagini ale obiectelor si actiunilor uzuale;
Sa aiba aceeasi dimensiune si forma;
Sa aiba margini identice fara chenare sau cu chenare identice;
Sa aiba culori identice
pentru a evita ca un program (potrivirea de exemplu) sa se faca dupa unul dintre aceste criterii (dimensiunea fotografiei, forma, culoarea, chenarul), si nu dupa criteriul dorit in programul respectiv.Copiii cu autism deseori nu se concentreaza pe elementele vizate de profesor, si isi iau alte repere care sunt parte din fundal sau caracteristici ale obiectelor si nu obiectele in sine. Uneori succesul programului depinde de calitatea imaginilor folosite si se poate intalni situatia cand un program nu merge pentru ca imaginile sunt necorespunzatoare (neclare, prea mari sau prea mici, cu fundal incarcat) si nu pentru ca copilul nu stie.

About these ads

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Redirectionez 2%

2% pentru Autism

Centrul de Terapie pentru Copiii cu Autism

Centrul AITA ofera copiilor cu autism programe de terapie intensiva, timpurie, utilizand PECS, terapie comportamentala aplicata (ABA), logopedie, kinetoterapie, socializare, toate acestea alcatuite in urma evaluarilor initiale si periodice. La Centru fiecare copil lucreaza in camera sa, avand materialele sale si echipa sa de terapeuti si coordonatori cu multi ani de experienta in domeniu.

Facebook

http://www.facebook.com/ Asociatia AITA

Categorii

Online

Stats

  • 452,533 hits
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 34 other followers

%d bloggers like this: